“Kami Berbeza Agama, Tapi Saya Pastikan Dia Terjaga Sebagai Muslim.” 22 Tahun Dibesarkan ‘Laoshi, Kisah Gadis Ini Undang Sebak!

Picture
Chee Hoi Lan membesarkan Rohana Abdullah sejak berusia 2 bulan sebagai seorang Muslim selepas ditinggalkan ibu kandungnya.

klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)

Kasih tidak bertepi 'laoshi' Beza bangsa, agama, ibu angkat kerja keras pastikan anak kekal Muslim, tak tinggal solat

PETALING JAYA: Walaupun masih bujang, guru tadika, Chee Hoi Lan, berbesar hati sanggup memikul tugas membesarkan bayi wanita warga Indonesia yang ditinggalkan 20 tahun lalu, demi memastikan kanak-kanak itu mendapat didikan agama yang betul.


Rohana Abdullah baru berusia dua bulan ketika ditinggalkan ibunya, yang juga seorang pembantu rumah di tadika tempat Chee bekerja.

Picture
ROHANA memeluk erat serta mencium ibu angkatnya dengan penuh kasih sayang. FOTO Amirudin Sahib

Walaupun Chee yang belum berkahwin, namun ia tidak menghalangnya untuk menjaga Rohana seperti anak perempuannya sendiri.

Kisahnya bersama Rohana dilaporkan Harian Metro.


Rohana, 22, berkata ibunya, yang berkahwin dengan warga Malaysia, pernah datang melawatnya beberapa kali ketika dia berada di bawah jagaan Chee.

Picture
CHEE Hoi Lan (kiri) menjaga Rohana sejak berusia dua bulan. FOTO Amirudin Sahib

“Tetapi sekarang, saya mengalami masalah kewarganegaraan, kerana ibu saya warga Indonesia dan ayah saya hilang ketika saya kecil. Saya telah cuba memohon kewarganegaraan sejak 2016 dan sehingga kini, saya masih belum menerima sebarang jawapan,” kata Rohana.



Chee berkata, dalam membesarkan Rohana, dia sedar bahawa masalah bangsa dan agama akan timbul, namun beliau bekerja keras memastikan Rohana dibesarkan sebagai seorang Muslim.

Picture
Beliau mendaftarkan Rohana ke Kelas Asas Fardu Ain (Kafa) dengan perbelanjaannya sendiri dan memastikannya mendapat semua pendidikan asas agama diperlukan di sekolah, termasuk bimbingan daripada kenalan.

“Saya memikul tanggungjawab sebagai ibu, mendidiknya dan membesarkannya seperti mana diperlukan. Satu-satu perkara yang membezakan kita adalah budaya dan agama kita.

“Saya sayang dia seperti anak perempuan. Sejak kecil, saya sentiasa pastikan dia makan makanan halal dan menunaikan solat hariannya sebagai seorang Islam,” kata Chee yang kini berusia 83 tahun.


Ketika ini, beliau menanam hasrat melihat Rohana mengikat tali pertunangan, sebelum meninggal dunia.

“Saya hanya mahu melihat dia berkahwin, berjaya dan bahagia sebelum saya meninggal dunia. Saya lega sepanjang hidup saya dapat memastikan dia mempunyai semua yang diperlukan sebagai seorang Muslim,” katanya.

Rohana, yang kelihatan serius semasa perbualan, berkata dia akan terus menyayangi ibu angkatnya, yang dipanggil laoshi (guru dalam bahasa Mandarin), walaupun selepas dia membawa haluan sendiri.

SOURCE: FMT

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.