Sarawak

Berita Hilang Akal

Politik

Jenayah

Latest Posts


Simpan Ganja Dan Pedang Samurai PELAKON AIDIL AZIZ Berdepan Gantung Sampai Mati ,

Aidil atau nama sebenarnya Mohd Aidil Abdul Aziz, 28. ditahan bersama dua lagi suspek di sebuah kediaman di Jalan Ampang pada jam 12.40 tengahari, Ahad dan telah dibawa ke Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah Wangsa Maju untuk siasatan.

Ketika serbuan  pasukan risikan telah merampas beberapa pokok yang ditanam dalam pasu dan dedaun kering dalam bekas kaca yang disyaki ganja serta satu bekas  pengisar mengandungi dedaun kering disyaki daun ganja.

Selain itu turut ditemui lampu spotlight, baja, penyembur air, biji benih pokok ganja, tujuh bilah pedang samurai, 21 bilah pisau, tiga buku lima, empat pucuk pistol angin, dua laras senapang angin, sebilah kapak dan sehelai vest Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Nilai rampasan dianggarkan bernilai RM25,000 dan kes telah diklasifikasikan di bawah Seksyen 6B AKta Dadah Berbahaya (ADB) 1952, Seksyen 39B ADB 1952, Seksyen 4 Akta Senjatapi 1960, Seksyen 7(1) Akta Bahan-Bahan Kakisan dan Letupan dan Senjata Berbahaya 1958 (Akta 357).

Dua suspek yang ditangkap bersama Aidil ialah seorang penganggur Omar Sayeed Ghulam Mohammad, 36 dan pekerja pengurusan IT warganegara Fillipina, R.Guevara Cortez, 33.

IMEJ menunjukkan Machado (tengah) dan Rodriguez ketika menyambut kelahiran bayi sulung mereka.

‘Bapa’ lahirkan bayi perempuan

QUITO, Ecuador – Seorang bayi perempuan di sini mungkin berhadapan dengan krisis identiti suatu hari kelak apabila dilahirkan oleh seorang ‘lelaki’ yang sebelum ini merupakan wanita yang telah menukar jantina.

‘Bapanya’, Fernando Machado mengandung selepas menjalin hubungan dengan pasangannya, Diane Rodriguez yang dahulunya seorang lelaki tetapi kini me­nukar jantina kepada wanita.

Machado melahirkan bayi sulungnya itu pada Jun lalu dan merancang untuk me­ngandung lagi pada masa akan datang.

Meskipun belum me­ngumumkan nama bayi yang telah berusia 16 ming­gu itu, namun pasangan itu menggelarkannya sebagai Caraote atau bermaksud ‘siput’.

Machado turut berkongsi gambar kesan parut pembedahan selepas bersalin bagi mengelakkan prajudis atau salah faham. Mereka sebelum ini turut mengumumkan beri­ta kehamilan itu di internet.


“Kami hidup sebagai pasa­ngan lelaki dan wanita. Saya wanita ‘transfeminin’ dan Fernando merupakan lelaki ‘transmaskulin’. Proses pertukaran jantina adalah kompleks untuk kami berdua,” kata Machado. – Agensi


(Video&Gambar) Viral Pelbagai Isu Halal Samyang Di Media Sosial, Lelaki Ini Datang Melawat Sendiri Ke Kilang Samyang Halal Di Korea

Sebut saja nama ramen Samyang, sudah pasti ramai yang tahu akan kewujudan makanan segera ini, bahkan kanak-kanak kecil pun tahu dan suka walaupun pedas tidak terkata bila makan.

Permintaan terhadap makanan segera ini telah meningkat dengan mendadak di Malaysia selepas disahkan halal oleh Jakim sendiri, namun ada juga suara tidak enak didengar mempertikaikan status halal makanan ini yang dieksport ke Malaysia.


Kerana pelbagai khabar angin itu, pihak Jakim sekali lagi tampil memperjelaskan yang ramen memasuki pasaran Malaysia secara sah adalah halal melainkan yang berada di pasaran Korea adalah tidak halal kerana kilang menghasilkan ramen halal dan tidak halal adalah dua kilang berbeza.

Perkara ini juga disahkan oleh Halal Korea, namun masih ada yang mempertikai dan menyebarkan khabar angin yang mengundang rasa bimbang dikalangan pengguna.

Terpanggil dengan isu ini, beberapa orang rakyat Malaysia dengan kerjasama Halal Korea telah melawat sendiri kilang ramen Samyang halal berkenaan di mana mereka didedahkan dengan cara pembuatan dan pelbagai layanan yang baik.

Jom kita baca perkongsian Tuan Nizam TiKir mengenai pengalaman dan penjelasan beliau mengenai isu ini selepas melawat kilang Samyang Halal di Miasageori, Seoul, Korea.

Jom kita baca.


[Lawatan ke Samyang HQ]

Hari ni abang bersama Halal Korea (NGO yg memperjuangkan pasaran halal di Korea) melawat HQ syarikat Samyang di Miasageori, Seoul. Tujuan asal untuk bersoal-jawab dengan pengurusan Samyang berkenaan tatacara mereka menjaga kehalalan produk mereka.

[Updated~ sila share utk makluman rakyat M'sia]


Berikut adalah details hasil soal jawab bersama Executive Director of Sales (Overseas), Samyang Foods Co. Ltd:

1. Samyang ada 2 kilang untuk hasilkan ramen mereka. Semua ramen halal mereka dihasilkan hanya dari kilang terbaru mereka di Wonju yang telah mendapat sijil halal dari Korea Muslim Federation (KMF). Logo halal ada pada packaging. KMF adalah organisasi yg memberi persijilan halal di Korea.

2. Tiga production line di kilang di Wonju dikhaskan untuk produce halal ramen.

3. Ramen halal keluaran mereka hanya dieksport... pengimport terbesar adalah Malaysia dan Indonesia.


4. Ramen untuk jualan tempatan di Korea masih menggunakan kilang lama. So, tidak halal... dan tidak ada logo halal pada packaging.

5. Masalah timbul bila ada pihak yang smuggle ramen yg tidak halal yang dijual di pasaran Korea dan dibawa masuk ke pasaran Malaysia. Kalau takde logo halal tu maknanya ia bukan di ksport oleh pihak Samyang.. dan ia tidak halal.


6. Logo halal yang tulen adalah direct printing di packaging dan bukannya tampalan atas packaging.

7. Samyang belum dapat menjual ramen halal mereka di pasaran Korea kerana belum mendapat kelulusan KFDA.

8. Tak lama lagi di pasaran Malaysia akan keluar perisa baru... Abang dah rasa tadi... pedas-pedas sedap.. tak sepedas yang ori tu... memang sesuai dgn tekak N.Sembilan abang ni. Tak la podeh melahar macam yang ori tu.

Berikut adalah video lawatan mereka yang dimuatnaik secara lnagsung oleh pihak Halal Korea.


Jadi kesimpulannya di sini, jika ramen itu tidak diskeport sendiri oleh pihak Samyang dari Korea, iaitu dibawa masuk sendiri oleh individu lain ke Malaysia, status halal adalah diragui.

Selain itu, jika packaging adalah cetakan asal di plastik maka ianya disahkan halal, dan jika cop halal adalah tampal seperti sticker, maka ianya adalah palsu dan tidak halal. - Siakapkeli.my










Anak jelaskan kenapa Haron dikebumi di AS

Anak Allahyarham Datuk Haron Din, Dr. Huda Haron, hari ini menjelaskan sebab-sebab mengapa ayahnya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Five Pillars Farm Livermore di San Francisco, California, Amerika Syarikat, semalam.

Faktor utama mereka membuat keputusan untuk mengebumikan jenazah pendakwah dan tokoh perubatan Islam terkenal itu di Amerika adalah setelah mengambil kira pesanan Allahyarham yang mahu arwah dikebumikan di tempat di mana beliau meninggal dunia.

Sambil memohon maaf, Huda melalui status yang dimuat naik dalam akaun Facebook miliknya pada pukul 8.30 pagi ini berkata, beliau bersama empat adik-beradiknya yang lain iaitu Hamdi, Salwa, Najmi dan Hana serta ibu mereka, Datin Khadijah Salleh sepakat membuat keputusan tersebut selepas mengambil kira banyak faktor.


Faktor utama mereka membuat keputusan untuk mengebumikan jenazah pendakwah dan tokoh perubatan Islam terkenal itu di Amerika adalah setelah mengambil kira pesanan Allahyarham yang mahu arwah dikebumikan di tempat di mana beliau meninggal dunia.

“Berat sungguh keputusan yang terpaksa kami ambil untuk semadikan jasad baba di bumi asing. Namun, ketentuan Allah tidak dapat kami sanggah dan terpaksa bertindak di luar batas insani dan kasih sayang.

“Semasa hayat baba, teri­ngat suatu ketika, hendak bawa jenazah dari Kuala Lumpur ke Perlis pun baba takkan izin. Inikan pula berjam-jam, malah berhari-hari dalam peti ais. Selain itu perlu melalui embalm (pe­ngawetan) yang pastinya menyeksakan segenap urat saraf.

“Banyak kali kuliah dan pesanan baba. Perlu disimpan (disemadikan) di tempat di mana malaikat datang menjemputnya. Walaupun ramai yang telah menghulurkan bantuan untuk urusan membawa pulang (jenazah Allahyarham), tapi jangka masa tujuh hari adalah sesuatu yang tidak dapat kami terima untuk biarkan baba tanpa penghormatan dan kemuliaan yang sepatutnya,” katanya.

Dalam nukilan yang penuh emosi itu Huda mengakui, hatta jika ditanya hati kecilnya sendiri yang mementingkan diri sendiri, memang beliau mahu ba­panya yang juga Musyidul Am Pas itu sentiasa ‘dekat’ bersama-samanya sentiasa.

“Supaya ingatan tidak padam sampai bila-bila kerana batu tandanya dekat dengan kita, Biar kita mampu ziarah (pusaranya) hari-hari. Biar semua yang lain dapat ziarah berkali-kali. Biar ada di hadapan mata. Itulah kehendak kita dan saya rasa itulah juga kehendak ramai lagi yang sayangkan baba.


ISTERI Allahyarham Datuk Dr. Haron Din, Datin Khadijah Salleh menyiram air ke pusara pendakwah dan tokoh perubatan Islam itu di Tanah Perkuburan Islam Five Pillars Farm Livermore, San Francisco, California, Amerika Syarikat.












“Tapi adakah keputusan itu tepat untuk baba? Menyegerakan pengendalian dan penyenggaraan jenazah juga dituntut syarak. Kita rasa baba milik kita, sebenarnya baba milik Allah! Maafkan kami seluruh rakyat Malaysia,” katanya.

Huda turut merakamkan penghargaan kepada kerajaan Malaysia, khususnya Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang bersusah-payah membantu menga­turkan pesawat persendirian bagi membawa pulang jenazah ayahnya ke tanah air.

Sementara itu, Cucu Allahyarham, Hakeem Hamdi yang mengimamkan solat jenazah ghaib di Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, dekat sini semalam, melahirkan rasa kagum dan bangga dengan keperibadian datuknya.

Ucapan itu dapat dibaca dalam akaun Facebook milik Tuan Guru Dato’ Dr. Harun Din (official) yang dimuat naik pukul 8.30 pagi ini.

“Tokwan (Allahyarham Dr. Haron Din), anda merupakan guru yang hebat. Sehingga ke saat akhir, tokwan masih me­ngajar kami tentang solat jenazah ghaib, penjagaan jenazah, khalifah, taman syurga, kesatuan keluarga dan lain-lain.



“Tokwan, mesti tokwan bangga dengan keluarga tokwan. Kami telah melakukan segalanya yang mampu walaupun ketika kami sedang bersedih dan menangis,” katanya yang turut mendoakan al-Fatihah kepada datuknya itu.

"Orang Lain Sibuk Sambut Raya, Mama Sibuk Sambut Jasad Adik, Mama Redha Sayang, Pergilah Sayangku"

Hari ini merupakan hari yang menggembirakan untuk umat Islam seluruh dunia di mana kita akan menyambut Hari Raya Aidil Adha hari di mana umat Islam digalakkan membuat korban binatang ternakan.

Namun, lain pula kisahnya dengan pasangan Encik Mohd Jazry dan Puan Haziyana Fifi di mana hari ini mereka telah kehilangan anak mereka yang dikasihi Nur Hafieshya.

Untuk menyatakan kesedihannya itu dan memaklumkan kepada rakan-rakan tentang pemergian anaknya, Puan Haziyana Fifi telah memuatnaik satu status di laman facebooknya.

Jom kita baca,

BISMILLAHHIROHMANIROHIM & ASSALAMUALAIKUM SEMUA

maafkan mama sbb mmg xdpt nak jawab&balas mesej semua..harap semua faham..

baru tgk arwah NUR HAFIESHYA

FIRST TIME mama pegang adik

FIRST TIME mama cium adik

sejuk..tp mama suka cium adik..mama nak cium byk2..lepas ni mama xleh nak cium dh😭😭😭

Sebelum ni mama tak berani nak cium adik sebab takut jangkitan kuman mama kena kat adik..tapi arini mama tak perlu risau lagi dah..mama dah boleh sentuh..dukung dan  cium adik.

Sayang pergi la sayang..pergi dengan tenang..

Orang sibuk menyambut raya..mama menyambut jasad adik..mama redha sayang..sayang pergi la..nanti tunggu mama ye..

Percaya la mama sayang adik sangat-sangat..adik bidadari syurga mama..

Pemergian adik masih lagi jadi tanda tanya tapi tunggu mama semadikan adik dulu.

Insyallah adik akan disemadikan di kampung papa di Kg Pangkal Jenereh, Machang, Kelantan mungkin selepas zohor..sapa-sapa nak tengok adik esok boleh la..

mama-0175889979
papa-0126819155

Pada yang sedekah pada Eishya selama ni..mama minta halalkan dunia akhirat ye

tolong sedekah kan AL-FATIHAH ye semua..

Sementara itu Encik Mohd Jazry  dalam satu kenyataan di laman Facebooknya menyatakan dia akan melalui jalan dari Ipoh dan akan melalui Kuala Kangsar - Grik - Jeli - Tanah Merah - Machang di mana dia dan bersama sebuah lagi kereta lain akan membawa pulang jenazah Nur Hafieshya.

"Andai terlihat dua buah kereta beri double signal melalui jalan Ipoh -Kuala Kangsar - Grik - Jeli - Tanah Merah - Machang, kiranya terpotong kereta anda, kami mintak maaf banyak-banyak, sebab kami nak cepat sampai untuk bawa jenazah Nur Hafieshya ke Machang."

"Ikut hati kami nak rehat dulu, tapi jenazah tak elok lama-lama dibiarkan dan kami gagahi perjalanan ini juga." tulisnya.

Takziah kami ucapkan kepada keluarga adik Nur Hafieshya, sesungguhnya ketahuilah, anak kecil yang pergi meninggalkan kita ini merupakan salah satu syafaat kita di sana, tempat mereka adalah syurga diasuh oleh Nabi Ibrahim yang turut berkaitan dengan kisah sambutan Hari Raya Korban.





LIVE STREAMING SIARAN LANGSUNG TV3 Malaysia

LIVE STREAMING SIARAN LANGSUNG TV3 Malaysia

Sistem Televisyen Malaysia Berhad atau lebih dikenali sebagai TV3 merupakan stesen televisyen swasta terestrial dan siaran percuma nasional pertama di Malaysia milik Media Prima Berhad, konglomerat penyiaran dan media Malaysia. TV3 memulakan siarannya pada 1 Jun 1984 dan kekal sebagai stesen televisyen yang paling ditonton di Malaysia.

Sama seperti kebanyakan stesen televisyen di Asia Tenggara, TV3 juga terkenal dengan drama lipur laranya.

Credit to Layarku.tv

SILA TUNGGU DALAM BEBERAPA SAAT!
Ribuan dijangka sertai solat jenazah Muhammad Ali

LOUISVILLE: Ribuan orang dijangka menyertai solat jenazah legenda tinju, Muhammad Ali, hari ini sebelum pengebumian esok.

Tempat kelahiran Ali di Louisville, Kentucky, akan menganjurkan upacara penghormatan yang membawa individu penting dari seluruh dunia serta peminat ke bandar dengan 600,000 penduduk itu.

Ali, bekas juara tinju heavyweight dunia tiga kali yang mana kerjaya dan kegiatan aktivis hak asasi manusia menjadikannya tokoh paling terkesan kurun ke-20, meninggal dunia minggu lalu pada usia 74 tahun selepas berdekad bergelut dengan penyakit Parkinson.

Dilahirkan sebagai Cassius Clay ketika zaman pengasingan kaum di selatan AS, peninju itu memeluk Islam pada 1964 dan menukar nama kepada Muhammad Ali.

Solat jenazah 30 minit akan diadakan di arena Freedom Hall di sini, tapak pertarungan terakhir Ali di bandar kelahirannya, di mana Allahyarham mengalahkan Willi Besmanoff pada 29 November 1961.

"Allahyarham akan dikebumikan cara Islam," kata Imam Zaid Shakir, yang membantu menguruskan jenazahnya.

Potret Allahyarham Muhammad Ali kelihatan bersama jambangan bunga di tugu peringatan Muhammad Ali Centre di Louisville, Kentucky. - Foto AFP 


Antara yang dijangka hadir memberi penghormatan terakhir kepada Ali adalah pelakon Will Smith; bekas juara tinju heavyweight, Lennox Lewis; bekas Presiden AS, Bill Clinton; pelakon komedi, Billy Crystal; dan Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan. - AFP



Pelajar Meninggal Dalam Kemalangan, Siri Tweet Sebelum Ajal Jadi Viral

MUADZAM SHAH, 1 Feb - Seorang pelajar dari Universiti Tenaga Nasional (Uniten) Kampus Muadzam Shah dan bapa meninggal dunia dalam satu kemalangan apabila kereta yang dinaiki mereka bertembung dengan kenderaan lain di Kilometer 105.9 Jalan Kuantan - Segamat berhampiran dengan Ladang Dara Teh sekitar jam 11.15 pagi semalam.

Mangsa, Muhammad Haziq Januddin, 23 dan bapa, Janudin Sukardi, 55, maut ketika dalam perjalanan menuju ke Uniten Kampus Muadzam Shah untuk Haziq pulang ke universiti tersebut.

Ketua Polis Daerah Rompin, Muhammad Aidil Roneh Abdullah berkata kedua-dua mangsa maut di tempat kejadian akibat cedera parah.

Hasil siasatan awal mendapati kemalangan berlaku apabila Proton Wira yang dinaiki mangsa dari arah Segamat, Johor menghala ke arah Kuantan dipercayai dalam keadaan cuba memotong kenderaan di hadapan namun gagal lalu bertembung dengan sebuah kenderaan lain dari arah bertentangan.

Akibat kemalangan ini, pemandu dan penumpang Proton Wira berkenaan meninggal dunia di tempat kejadian dan mangsa dihantar ke Hospital Muadzam Shah untuk proses bedah siasat. Kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987,” katanya sebagaimana lapor Sinar Online.

Sementara itu, di laman Twitter, perkongsian tweet-tweet Haziq beberapa hari sebelum terlibat dalam kemalangan itu mendapat perhatian netizens di laman media sosial tersebut.




Para netizens di Twitter terutamanya rakan mangsa turut menyampaikan perasaan hiba dan pilu mereka dengan apa yang terjadi.




Semoga kedua-dua mereka ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman.

Di kesempatan ini, marilah kita sama-sama menyedekahkan Al-Fatihah untuk mangsa dan bapanya.


Takziah dari kami buat keluarga dan yang mengenali mangsa.

Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh.(Surah an-Nisaa’: ayat 78)



Hospital Jumpa Surat Wasiat Terakhir Seorang Ibu Di Dalam Beg Tangannya. Sedihnya Ya Allah..

Kangar: Surat wasiat yang viral semalam sehingga meruntun jiwa sesiapa membacanya ditulis wanita warga emas, Bibi Meherniga Abdul Hamid, 71, yang meninggal dunia Selasa lalu.

Lebih memilukan, sudah dua hari dia meninggal dunia, tetapi anaknya, orang kurang upaya (OKU) bisu, Imran Jhinkur, 53, tidak mengetahuinya dan hanya memaklumkan kepada penduduk kampung, ibunya sakit pada Khamis lalu.

Penduduk yang dimaklumkan perkara itu ke rumah arwah sebelum mendapati wanita terbabit sudah meninggal dunia.

Sebelum meninggal dunia, Bibi Meherniga yang menetap di Rancangan Perumahan Awam(RPA) Kangar 1, di sini, sempat menulis surat wasiat memohon pertolongan sesiapa saja yang membaca suratnya itu untuk menguruskan jenazahnya seandainya dia meninggal dunia.

Ini kerana, anaknya itu tidak mampu berbuat demikian.

Arwah juga meminta supaya wajahnya ditunjukkan kepada anaknya selepas dikafankan supaya anaknya tahu dia sudah tiada.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK)Indera Kayangan Muhamad Zulkefli Mokhtar, 52, berkata, surat terbabit ditemui di dalam beg tangan kepunyaan arwah ketika pihak petugas hospital ingin mencari dokumen pengenalan diri arwah


"Memang wasiat itu adalah tulisan tangan arwah mak cik Bibi Meherniga.

“Awal tahun ini, arwah ada memanggil saya dan berbincang mengenai masa depan anaknya serta bagaimana hendak menguruskan jenazahnya seandainya dia tiada kelak.

“Dia bimbang anaknya mungkin tidak tahu untuk menguruskan jenazahnya dan berharap jiran tetangga dapat membantu,”€ katanya.

Menurutnya, mereka juga pada mulanya tidak mengetahui kewujudan surat itu namun percaya arwah sering membawanya di dalam beg tangan.

Arwah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Tok Paduka Khamis lalu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kangar Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan hasil bedah siasat mangsa meninggal dunia akibat sakit jantung.

Menurutnya, siasatan awal mendapati Bibi Meherniga meninggal dunia pada Selasa lalu sebelum mayatnya ditemui penduduk kampung pada Khamis lalu di dalam rumah dan kes diklasifikasikan sebagai kematian mengejut (SDR).

Dalam pada itu, difahamkan, Imran yang bekerja sebagai pembantu di Pusat Pemulihan Dalam Komuniti di Jalan Pegawai, di sini, kini tinggal bersendirian.

Anak



RABU, 23 DISEMBER 2015 - 1.30PM

Gempar...seorang 'pemuda' dipercayai membawa masuk pistol dalam masjid..haha

SEBUAH surau di Kulai, Johor digemparkan ketika mahu memulakan solat zohor tengahari tadi apabila seorang lelaki berpistol memasuki saf dan solat sebaris dengan saf kanak-kanak.

Kegemparan itu berlaku kerana lelaki tu tidak memakai uniform anggota keselamatan dan saiz pistol yang dibawanya agak tidak sepadan. Dia hanya memakai seluar jeans dan baju berbelang kuning/turqouise.

Semua jemaah meneruskan solat seperti biasa. Selepas memberi salam, lelaki tu didapati telah tiada ditempatnya. Sehingga kini lelaki itu tidak dijumpai dan kes masih disiasat.


Disaman RM 4 Juta Kerana Didakwa Makan Rakan Sekapal Untuk Hidup Semasa Sesat 483 Hari

Seorang lelaki warga El Salvador disaman AS1 juta (RM4 Juta) kerana didakwa memakan rakan sekapalnya dalam usaha untuk meneruskan hidup ketika sesat selama setahun di lautan.

Lelaki tersebut, Salvador Alvarenga telah mengupah Ezequiel Cordoba untuk menemaninya memancing di pesisir pantai Mexico pada musim luruh 2012.

Namun, bot kecil yang dinaiki oleh mereka dipukul oleh ombak besar ketika ribut berlaku menyebabkan kesemua peralatan komunikasi dan bekalan makanan hilang, kata Alvarenga.


Alvarenga berkata, rakannya meninggal dunia selepas beberapa bulan di lautan kerana menjadi lemah setelah memakan seekor burung.

Alvarenga menegaskan bahawa, selepas rakannya itu meninggal, dia mencampak mayatnya ke sisi bot.

Alvarenga berkata ketika sesat di lautan, dia hidup dengan meminum darah penyu, air kencing sendiri dan memakan mana-mana burugn atau ikan yang sempat ditangkapnya.

Namun, keluarga Cordoba tidak mempercayai apa yang diceritakan oleh Alvarenga dan menuntut bayaran sebanyak US$1 juta dengan mendakwa Alvarenga memakan Cordoba.

Menurut peguam yang mewakili Alvarenga, besar kemungkinan Cordoba menyaman anak guamnya kerana anak guamnya itu baru-baru ini meraih keuntungan melalui buku 483 Days karya Jonathan Franlin yang mengabadikan pengalaman hidup Alvarenga ketika sesat di lautan.

Alvarenga telah diselamatkan pada tahun lalu ketika dia tiba di Kepulauan Marshalls kira-kira 10,4600KM merentas Lautan Pasifik dari pesisir pantai Mexico, tempat dia memulakan perjalanan. - Siakapkeli.my

Titik perjalanan Alvarenga ketika sesat

Alvarenga ketika diselamatkan pada 30 Jan. 2014.

Bot yang digunakan


Sarawak

video

Bencana Alam

Kemalangan

Hiburan