Select Menu

MH370

Slider

Sabah

English

Kisah Teladan

Politik

Sabah

Sarawak

Videos

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 FOTO ... JABATAN SIASATAN JENAYAH NARKOTIK (JSJN) BERJAYA MENANGKAP KELDAI DADAH FILIPINA DI KLIA.- KELDAI DADAH FILIPINA KANDAS DI KLIA

Kuala Lumpur, 29 Ogos – Seorang wanita warga Filipina ditahan di Balai Ketibaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), semalam berikutan maklumat jenayah penyeludupan yang diterima oleh pihak polis.

Wanita terbabit ditahan kira-kira jam 7.35 pagi selepas menyembunyikan lima bungkusan plastik mengandungi ketulan kristal disyaki syabu seberat 3.1 kilogram bernilai RM620,000 di dalam bagasinya.

Nilai pasaran rampasan dadah dianggarkan berjumlah RM620,000 dan suspek kini direman selama tujuh hari untuk siasatan di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Kejayaan tangkapan ini adalah hasil kerjasama perkongsian maklumat di antara Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman dan pihak Office of the Narcotics Control Board (ONCB) Thailand.




- - - -
GAMBAR HANYA SEKADAR HIASAN

Pelajar Tanggung Aib Hamil 7 Bulan - Pelajar Sekolah mengandung

Kuala Terengganu – Malang berganda! Seorang remaja berusia 15 tahun bukan sahaja terpaksa menanggung aib apabila disahkan mengandung tujuh bulan, malah lebih malang apabila mengetahui ‘ayah’ kepada anak di dalam kandungannya itu sudah meninggal dunia April lalu akibat kemalangan.

Remaja yang merupakan pelajar tingkatan tiga sebuah sekolah di Besut itu disahkan mengandung selepas dihantar ibu bapanya untuk mendapatkan rawatan di klinik kesihatan berhampiran kediaman mereka, Selasa lalu, selepas mengadu sakit perut.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner Wan Abd Aziz Wan Hamzah berkata, sebelum itu, mangsa sudah mengetahui yang dirinya mengandung, namun mendiamkan diri kerana takut.

Menurutnya, mangsa mendakwa berkenalan dengan suspek melalui telefon sebelum membuat keputusan berani untuk bertemu di pantai Air Tawar.

“Mangsa mengakui melakukan hubungan seks dengan suspek pada pertemuan pertama iaitu awal tahun ini.

“Bagaimanapun, selepas mengetahui teman lelakinya itu meninggal dunia akibat kemalangan berhampiran Kampung Raja, Besut, April lalu, mangsa bertindak membeli alat ujian mengandung sebulan selepas itu iaitu Mei lalu,” katanya ketika ditemui di pejabatnya.

Wan Abd Aziz berkata, hasil ujian menunjukkan mangsa positif mengandung, namun bertindak mendiamkan diri kerana bimbang perkara itu diketahui keluarga.

Bagaimanapun katanya, pada pagi Selasa lalu, mangsa yang mengalami sakit perut telah dihantar ke klinik kesihatan oleh kedua orang tuanya sebelum dikejutkan dengan pengesahan doktor memaklumkan mangsa mengandung tujuh bulan.

“Sejurus menerima maklumat itu, pegawai kesihatan bertugas membuat laporan di Balai Polis Kampung Raja, Besut, kira-kira jam 2.30 petang.

“Kes kini disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol, namun kita akan membuat beberapa penilaian memandangkan suspek sudah meninggal dunia,” katanya.
- -

Murid Darjah 1 Hampir Putus Jari Akibat Dibuli (4 Gambar)

Jari seorang murid perempuan darjah 1 hampir putus akibat dibuli oleh rakan sekolahnya. Perkara itu didedahkan oleh ibu saudaranya, Elena Sweets di laman Facebook.

Dalam kejadian yang berlaku pada waktu rehat di Sekolah PPR Lembah Subang, Petaling Jaya itu, mangsa tidak diberikan sebarang rawatan kecemasan atau dihantar ke klinik/hospital untuk mendapatkan rawatan lanjut. Sebaliknya luka di jari mangsa hanya dibalut dengan kain biasa.

Ibu mangsa yang bimbang dengan kecederaan yang dialami segera membawa anaknya ke klinik tetapi terpaksa dirujuk ke hospital kerana kecederaan yang amat teruk. 

Menurut doktor, jika kecederaan pada jari mangsa tidak menunjukkan tanda-tanda sembuh, jarinya terpaksa dipotong. 

Elena mendakwa anak saudaranya dibuli oleh rakan sekolah berikutan mangsa asyik mengulangi cerita yang sama sepanjang seminggu terlantar di hospital. Lebih teruknya lagi, tiada seorang pun guru dari sekolah terbabit yang datang melawat apatah lagi menelefon untuk bertanyakan keadaan anak saudaranya itu.

Bagaimanapun, pihak sekolah menafikan dakwaan itu dan menyatakan mangsa bermain berseorangan sehingga terjatuh dan mengakibatkan kecederaan.

Menurut pihak keluarga mangsa, kes itu telah dibawa kepada PPD dan siasatan akan dijalankan. - My Media Hub


BERIKUT LUAHAN HATI ELENA SWEETS:

Kesian anak sdra aku..memang lahanat pihak Sekolah kebangsaan PPR Lembah Subang,PJ...dah bagi statement putar belit lagi nak dakwa.memang sial lah korang nh..anak sdara aku hampir hilang jari kot..pastuh korang putar belit kata anak sdara aku main sorang2 sampai jatuh..

weii pikir logik lah anak sdara aku makan tido makan tido lbih sminggu kat spital nh asyik cakap benda sama lagi korang nak putar belit citer...

Guru Besar cakap lain..cikgu cakap laen...memang gila punya undang2 bagi alasan cikgu x cukup bila keadaan budak2 x terkawal..9 org guru sekaligus beranak..xkan xde altenatif cari guru ganti..dah sah2 kena buli lagi nak tunding jari kat ibu bapa..memang kelaut lah korang wat keje..

kejadian tu waktu rehat tapi rawatan x dberikan..korang balut pakai kain jer macam xde otak nak dapatkan rawatan lbih lanjut bawak pgi klinik ke haper...Balik dari sekolah akak aku yg bwak pgi klinik..so kedaan teruk kena rujuk Hospital sampai skrang terlantar dah seminggu lebih..

Tunggu keputusan selanjutnya dan last keputusan dari dok jika xdapat pulih seperti sediakala terpaksa DIPOTONG..!!!!SORANG GURU pon xde amek taw hal nh..bukan kata CALL! DATANG JENGUK pon x!!!!!.main lepas tangan suruh pihak kami paham situasi kamu!!! Habis sampai nak kena potong lagi nak sruh diam?!!

Macam nh ke PERANAN seorang guru??????? Pihak sekolah?? Xde tanggungjawab!!!!! Cuba anak korang yg kena x sampai 3 hari satu msia dah bising!!!!



- -

Pemandu Toyota Hilux Maut Dihimpit Muatan Minuman keras Heineken (3 Gambar)

Pendang: Seorang pemandu lelaki maut dalam keadaan yang mengerikan apabila kepalanya pecah akibat terhimpit dengan beberapa karton minuman keras yang dimuatkan dalam pacuan empat roda Toyota Hilux selepas kereta yang dipandunya melanggar belakang sebuah treler dalam kemalangan di KM55.7, Lebuhraya Utara-Selatan semalam.

Dalam kejadian pada jam 5.40 pagi, anggota bomba terpaksa mengutip setiap cebiasan otak mangsa yang berusia 30 tahun berasal dari Jitra yang sudah tidak bernyawa dalam kenderaannya.




Kereta Toyota Hilux terbabit sarat dengan minuman keras Heineken dipercayai dalam perjalanan dari Alor Setar menuju ke Sungai Petani sebelum merempuh belakang treler yang membawa muatan simen dari arah yang saman.

Kereta mangsa dipercayai gagal mengelak treler simen yang tiba-tiba memasuki lorong kanan menyebabkan kemalangan tersebut. - Harian Metro
- - -

Peragut Dibelasah Orang Ramai Di Sungai Besi [Video & Gambar]

KUALA LUMPUR: Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. Seorang peragut cedera parah di bahagian kepala dan badan akibat dibelasah oleh orang awam ketika cuba meragut seorang wanita di Batu 3 1/2, Jalan Sungai Besi semalam.

Dalam kejadian pada jam 1 tengah hari itu, mangsa sedang membonceng motosikal bersama abangnya menghala ke Kuala Lumpur. 

video

Mangsa bagaimanapun dihampiri peragut yang menunggang motosikal & berpura-pura bertanyakan arah jalan ke Kajang.

Dalam masa yang sama, dua lagi rakan suspek muncul secara tiba-tiba dari arah belakang sebelum meragut rantai leher mangsa.

Malangnya, rantai emas yang putus dan tersangkut pada baju mangsa menyebabkan ketiga-tiga suspek berang sebelum melanggar motosikal yang ditunggang mangsa.
- - -

SETIAUSAHA Negara Amerika Syarikat, John Kerry. - Foto AP - AS ucap tahniah kepada Malaysia sempena kemerdekaan ke-57

KUALA LUMPUR: Amerika Syarikat mengucapkan tahniah kepada Malaysia yang akan menyambut ulang tahun kemerdekaannya ke-57 Ahad ini.

Setiausaha Negara Amerika Syarikat, John Kerry, dalam kenyataan yang disiarkan dalam laman web Jabatan Negara Amerika Syarikat, mengucapkan kepada seluruh rakyat Malaysia 'Selamat Menyambut Hari Merdeka' dan berharap mereka terus menikmati kejayaan pada tahun-tahun akan datang.

"Bagi pihak Presiden Barack Obama dan rakyat Amerika, saya dengan amat sukacita mengutuskan ucap selamat kepada kepada rakyat Malaysia yang akan menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-57 negara anda pada 31 Ogos ini," kata Kerry.



Menurut beliau, Amerika ingin mewujudkan hubungan lebih erat antara kerajaan, syarikat perniagaan dan rakyat dari kedua-dua negara serta memupuk keamanan dan kemakmuran di rantau ini dan di seluruh dunia.

Katanya, Amerika dan Malaysia adalah dua negara bersahabat yang menikmati hubungan rapat.

"Perkongsian komprehensif kita, yang bermula ketika lawatan bersejarah Presiden Obama ke Malaysia pada April, mencerminkan wujudnya sejarah dan persahabatan antara kita serta wawasan bersama ke arah menikmati masa depan yang aman serta produktif.

"Memberi fokus terhadap kestabilan serantau, memperkukuhkan lagi ASEAN dan memupuk pertumbuhan ekonomi, perkongsian ini mencerminkan wujudnya perkongsian kepentingan yang merapatkan lagi hubungan antara kedua-dua negara," katanya.

- BERNAMA

Seorang pakar bedah kelahiran Malaysia di Sydney yang dipenjara kerana menyebabkan kematian dua pelacur akibat dadah, Dr Suresh Nair, telah dihantar pulang ke negara ini, kata Menteri Imigresen Australia Scott Morrison (gambar).

Seorang pakar bedah kelahiran Malaysia di Sydney yang dipenjara kerana menyebabkan kematian dua pelacur akibat dadah, Dr Suresh Nair, telah dihantar pulang ke negara ini.

Menurut laporan the Daily Telegraph, Menteri Imigresen Australia Scott Morrison telah mengarahkan penghantaran pulang Dr Suresh ke Malaysia dan dia sudah pun meninggalkan Australia pada Selasa.

Dr Suresh dipenjara pada tahun 2011 kerana  membunuh pelacur berusia 22 tahun, Domingues Zaupa, yang mengambil kokain berlebihan semasa pesta di sebuah apartmen mewah pakar bedah itu di Sydney pada tahun 2009.

Dr Suresh juga mengaku bersalah membekalkan kokain, yang menyebabkan kematian pelacur Victoria McIntyre, 23, di apartmennya kurang setahun selepas itu.

Mahkamah turut dimaklumkan McIntyre mati di bilik tidur sementara Dr Suresh melanggan beberapa lagi pelacur pada waktu marathon seks dan dadah itu.

Dr Suresh juga bertanggungjawab di bawah semua pertuduhannya selepas dibebaskan di bawah sistem parol pada 31 Julai.

Dr Suresh sudah menetap di Australia sejak kecil tetapi tidak pernah diberi kerakyatan negara itu.

"Saya mengambil tanggungjawab serius ini untuk mempertahankan Australia daripada ancaman bukan rakyat negara ini terutama berkenaan kes-kes jenayah," ujar Morrison.

Kes Dr Suresh pertama kali dilaporkan pada tahun 2004 ketika disahkan positif dadah di Hospital Nepean. Dia dipenjarakan selama lima tahun dan tiga bulan pada 2011 tetapi dikurangkan selepas membuat rayuan.
- -

Pengawal Keselamatan Tembak Mati Perompak Ambank (5 Foto Gambar)

Percubaan merompak sebuah bank untuk kali kedua di Jalan Sungai Dua hari ini digagalkan kerana seorang pengawal keselamatan telah menembak mati salah seorang suspek.

Tindakan pengawal keselamatan Ambank yang tidak diduga itu menyebabkan rakan perompak terpaksa melarikan diri dengan tangan kosong. 

Kedua-dua perompak ini dipercayai adalah orang yang sama  merompak bank berkenaan pada 29 Mei yang lalu dan mereka berjaya melarikan RM60,000 tunai.






Modus operandi mereka kali ini, menyimbah petrol dalam premis bank dan mengancam untuk membakar bank berkenaan jika permintaan mereka tidak dituruti.

Polis masih menjalankan siasatan di tempat kejadian. 

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk A. Thaiveegan memuji tindakan berani pengawal keselamatan yang mengambil tindakan yang pantas. - The Star.
- - -

MENGELIRUKAN: Catherine kecam tindakan sebuah media Australia yang menyalahgunakan gambarnya untuk memberi gambaran negatif ke atas MAS

KUALA LUMPUR: Pemenang MasterChef UK 2014, Catherine Chin Wan Ping Coombes semalam mengkritik tindakan sebuah media Australia yang menyalahgunakan gambarnya untuk memberi gambaran negatif ke atas Malaysia Airlines (MAS).

Di dalam gambar yang dimuatnaikkannya di laman Instagram miliknya, Catherine bersama suami dan anak perempuannya, dilihat berada di dalam pesawat MAS yang kosong.

Media Australia itu menggunakan gambarnya, bersama beberapa gambar lain, di dalam sebuah berita yang menceritakan bagaimana MAS sedang berusaha untuk memulihkan prestasinya selepas berdepan dengan tragedi MH370 dan MH17.

Gambar Instagram Catherine Coombes yang dimuatnaik pada 17 Ogos


“Terlihat gambar ini di media sejurus terjaga dari tidur! Sesiapa sahaja yang pernah menaiki pesawat tahu keluarga yang mempunyai anak kecil dibenarkan menaiki pesawat lebih awal. Pesawat ini bukan kosong. Hakikatnya ia penuh.

“Adalah menyedihkan apabila ucapan terima kasih di atas kesudian untuk menaiktaraf tempat duduk kami digunakan untuk mengecam penerbangan yang sedang berhadapan waktu sukar. Kita seharusnya memberikan sokongan dan menghulurkan rasa simpati,” kata Coombes di dalam laman Instagramnya.

Catherine pada mulanya memuatnaikkan gambar itu di laman Twittwernya pada 17 Ogos dengan mesej terima kasih kepada MAS.

Catherine yang merupakan anak kelahiran Ipoh itu, telah memenangi pertandingan MasterChef UK 2014 baru-baru ini apabila memasak sup wantan dan nasi lemak semasa pusingan akhir rancangan masakan itu.


- - - - -


[VIDEO] Kanak-Kanak 12 Tahun Ini Menjaja Kuih Demi Menyara Ibu Dan Adiknya

Ini adik Baharudin Bohari, umur 12 tahun dari Kampung Sungai Isap, Kuantan, Pahang.

Beliau sanggup berjalan kaki menjaja kuih disekitar kampung demi mencari sesuap nasi untuk menyara ibu dan enam adik-beradiknya selepas bapa beliau maut akibat kemalangan jalan raya pada Mei lalu.

Baharudin akan menjaja kuih diwaktu petang selepas balik dari sekolah. Sikap bertanggungjawab adik Baharudin ini wajar menjadi inspirasi buat kanak-kanak lain.



Beliau sanggup memikul tanggungjawab di usia yang masih muda. Saksikan rakaman video sewaktu adik Baharudin menjaja kuihnya.
- - -

Australia: MH370 mungkin berpatah ke selatan lebih awal

CANBERRA: Data daripada telefon satelit menunjukkan pesawat Penerbangan Malaysia MH370 mungkin berpatah lebih awal ke selatan daripada yang dikesan sebelum ini, kata Timbalan Perdana Menteri Australia, Warren Truss, hari ini.

Truss dipetik CNN sebagai berkata, maklumat itu bagaimanapun tidak mengubah kawasan pencarian utama bagi pesawat terbabit di Lautan Hindi.

Beliau menerangkan nahas membabitkan Penerbangan MH370 yang hilang pada 8 Mac lalu dengan 239 penumpang apabila kakitangan di lapangan terbang cuba menghubungi pesawat berkenaan dengan menggunakan telefon satelit.

"Percubaan itu tidak berjaya," katanya. Namun, Truss berkata, analisis daripada panggilan yang gagal itu memberikan satu idea kepada pakar mengenai kedudukan pesawat dan di mana ia terbang.

Sehingga kini tidak ada kesan serpihan dijumpai daripada usaha pencarian yang dilakukan selama beberapa bulan. - Agensi
- - -
Puluhan kubur terbenam ke dalam tanah manakala pokok-pokok yang tumbang masih tidak dialihkan berikutan saiznya yang terlalu besar dan berat.

Pusara Allahyarham Tan Sri P.Ramlee musnah

Sebanyak 8 batang pokok besar tumbang berpunca dari angin kencang dan hujan lebat penyebab kemusnahan.

Allahyarham Tan Sri P Ramlee, beliau adalah seorang penggiat dan penyumbang seni yang tiada tolok bandingnya di negara kita.

Siapa yang tidak kenal dengan cerita P Ramlee tak lekang dik zaman, yang tidak bosan di saksikan berkali-kali.

Kami juga salah seorang peminat cerita yang di lakonkan oleh allahyarham. Namun KN sedih apabila melihat kejadian yang berlaku pada pusara beliau.

Menerusi beberapa keping gambar yang muncul dalam Internet, menunjukkan pusara Allahyarham Tan Sri P Ramle, seniman agung negara musnah.

Turut musnah adalah pusara Allahyarham A R Tompel dan Allahyarmah Puan Sri Saloma.

Kejadian berlaku di Tanah Perkuburan Jalan Ampang.

Dilahirkan sebagai Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh, merupakan seorang penyanyi, pelakon, pengarah, pemuzik dan penulis lagu yang berasal dari Pulau Pinang, Malaysia.


Kutipan dana bagi membaikpulih pusara kesemua seniman dan seniwati yang terjejas akan dilakukan sebagai tanda penghormatan kerana telah banyak berjasa.


Turut musnah adalah pusara Allahyarhamah Puan Sri Saloma dan Allahyarham A.R Tompel.


135 pusara di Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang rosak teruk setelah dihempap pokok termasuk pusara Seniman Agung Tan Sri P. Ramlee.

- -
Gambar fail menunjukkan contoh pesawat pejuang F-15C yang terhempas di Virginia. - Foto AP

Pesawat pejuang F-15 Amerika Syarikat terhempas di Virginia

Sebuah jet pejuang F-15C Amerika Syarikat terhempas di kawasan hutan Virginia dan tidak jelas sama ada juruterbang melantunkan dirinya keluar sebelum pesawat terbabit terjunam.

Pesawat itu adalah sebahagian daripada jet pejuang udara National Guard ke-104 dari Westfield, Massachusetts, kata jurucakap Pentagon Kolonel To Crosson.



Jet dengan tempat duduk tunggal itu terhempas pada kira-kira jam 9 pagi (9 malam waktu Malaysia) di kawasan luar bandar berhampiran bandar Deerfield di Hutan Nasional George Washington dan Jefferson, kira-kira 290 kilometer di barat daya Washington DC.

Pesawat itu tidak membawa senjata ketika ia terhempas, kata Kolonel James Keefe, Komander Sayap Pejuang ke-104.

"Pesawat itu sedang melakukan penerbangan ke stesen udara tentera laut New Orleans. Juruterbang terbabit tidak melaporkan sebarang kecemasan sebelum hilang perhubungan sejurus selepas 9 pagi, kata Keefe.



Katanya, pada masa ini pihaknya tidak lagi menerima sebarang perhubungan dengan juruterbang berkenaan dan sedang melakukan misi menyelamat. - AFP
- -
Banjir di hadapan 1Borneo KK menuju persimpangan UMS & KK . Kesesakan Lalu lintas berlaku ketika ini jalan menuju ke pusat bandar.

Beberapa Jalan Dinaiki Air, Warga UMS Diingat Memandu Berhati-hati

RABU, 27 OGOS - Warga Universiti Malaysia Sabah (UMS) dinasihatkan agar berhati-hati ketika melalui jalan-jalan utama sekitar kampus UMS ekoran hujan lebat yang melanda sejak pukul 1.00 tengahari tadi.

Tinjauan krew Media Canselori setakat jam 4.30 petang mendapati jalan-jalan berkenaan agak licin dan terdapat beberapa kawasan yang telah dinaiki air.

Di Jalan UMS, pergerakan trafik lancar di kedua-dua lorong namun jarak penglihatan terhad memaksa setiap pengguna jalan raya menyalakan lampu utama kenderaan masing-masing.

Laluan di Jalan Sulaman pula hanya dibuka kepada satu lorong menuju ke Indah Permai memandangkan lorong menuju ke UMS dari arah bertentangan dinaiki air.




 Namun, mereka yang ingin menuju ke Kota Kinabalu melalui jalan tersebut boleh menggunakan jalan alternatif menerusi laluan Alam Mesra.

Sehubungan itu, warga UMS dingatkan agar sentiasa memandu cermat dengan mematuhi arahan polis trafik yang ditugaskan mengawal kawasan yang mengalami kesesakan dan dilanda banjir. -SS

Bahagian Media dan Citra
Jabatan Canselori
-