GSC bersedia untuk membuka semula Pawagam di Malaysia

Ketua urusan korporat PPB dan Ketua Pegawai Eksekutif GSC Koh Mei Lee

PPB Group Bhd telah bersedia untuk membuka semula Pawagam di Malaysia

PPB Group Bhd siap sedia untuk membuka perniagaan tayangan dan pengedaran filemnya di bawah anak syarikat milik penuhnya, Golden Screen Cinemas Sdn Bhd (GSC), di negeri yang bergerak ke PKP peralihan Fasa Ke-3 kepada Fasa Ke-4 di bawah Pelan Pemulihan Negara(PPN).

Menerusi Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM), Tan Sri Annuar Musa memaklumkan beliau sudah mengetengahkan isu pawagam yang masih belum boleh beroperasi ke Majlis Keselamatan Negara (MKN).


Menurut Annuar, bukan isu berkenaan sahaja malah perihal industri kreatif turut dibawa bersama untuk perhatian MKN.

“Ya, saya sedar keadaan pawagam-pawagam di Malaysia dan saya sudah bawa isu ini ke MKN bersama isu-isu lain berkenaan industri kreatif.

“Insya-Allah kerajaan akan mengumumkan sesuatu tidak lama lagi,” ciap beliau di akaun Twitter miliknya hari ini.

Terdahulu pihak Golden Screen Cinemas Malaysia memuat naik status mengharapkan keajaiban pengaruh KKMM untuk mengembalikan pawagam yang “ditidurkan” sejak berlakunya wabak berbahaya ini.

“Tolong jawab agar @AnnuarMusa dapat membuka semula pawagam kita ini,” ciap GSC.

Menjengah ruangan komen, majoriti rakyat berharap tampuk kepimpinan baharu KKMM dapat memberi nafas baharu mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang sewajarnya.


Pengendali pawagam terbesar di Malaysia itu sedia bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara untuk membolehkan operasinya disambung semula pada Oktober 2021.

"Pada masa ini, kami hanya dibenarkan untuk membuka ketika negara bergerak ke Fasa 4 dan kami berharap dapat beroperasi pada bulan Oktober atau akhir November, kerana 98% pekerja kami sepenuhnya divaksinasi dan siap untuk memulakan operasi dengan prosedur operasi standard yang ketat," Ketua urusan korporat PPB dan Ketua Pegawai Eksekutif GSC Koh Mei Lee (gambar) berkata pada taklimat media dan penganalisis semalam.

Koh menyatakan bahawa GSC akan menjenamakan semula perniagaannya dan melakukan sedikit perubahan pada pawagam MBO yang diperoleh sambil terus melakukan pengubahsuaian utama untuk semua 17 lokasinya setelah industri ini pulih.

Pada bulan Mac 2021, GSC memperoleh sebahagian besar aset pawagam dari rantaian MBO.

GSC telah mengembangkan perniagaan dalam taliannya untuk mengurangkan pendapatan tayangan dan pengedaran filemnya.


"Selama tempoh ini, kami telah memasarkan produk kami secara talian seperti makanan dan minuman (F&B) dan barang dagangan GSC untuk menyumbang kepada pendapatan perniagaan kami," tambah Koh.

Keuntungan bersih PPB meningkat 13% kepada RM585 juta pada separuh pertama 2021 (1H21) berbanding RM520 juta pada 1H20 hasil perolehan yang lebih tinggi dari segmen bijirin dan pertanian.

Pendapatan meningkat 9% kepada RM2.2 bilion daripada RM2 bilion pada 1H20 sementara pendapatan sesaham meningkat kepada 41.17 sen daripada 36.55 sen tahun lalu.

Walau bagaimanapun, segmen teras kumpulan mencatatkan prestasi yang lebih lemah.


"Ini dikurangkan dengan peningkatan sumbangan keuntungan dari syarikat sekutu kami di Singapura, Wilmar International Ltd sebanyak 18.6%. Sumbangan keuntungan Wilmar meningkat 33% kepada RM594 juta berbanding 1H20, ”kata kumpulan itu.

PPB mengisytiharkan dividen interim 10 sen sesaham untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2021, yang akan dibayar pada 28 September.

PPB MD Lim Soon Huat mengatakan prestasi segmen bijirin dan agro perniagaan telah dipengaruhi oleh kenaikan harga komoditi, terutamanya pada suku ke-2 tahun ini.

“Pengurusan akan terus mengatasi situasi yang mencabar dalam menangani pasaran komoditi yang sangat tidak stabil. Mengikut pengalaman kumpulan dalam aspek komersial dan teknikal, segmen bijirin dan pertanian bertujuan untuk memberikan hasil yang lebih baik untuk suku berikut, "kata Lim.

Segmen produk pengguna dijangka akan memuaskan kerana terus memperluas pasaran melalui saluran perkhidmatan makanan dan platform e-dagang.

Lim menambah segmen hartanah terus dipengaruhi oleh Perintah Kawalan Pergerakan yang sedang berlangsung.


"Pengurusan tetap teguh dalam mengerjakan pelbagai inisiatif untuk meningkatkan pencapaian di pusat membeli-belah kami dan menyelesaikan pembangunan projek Megah Rise kami," katanya.

Terutama, pandemik Covid-19 akan terus mempertimbangkan tayangan dan pengedaran filem kumpulan dan hartanah.

Di sisi terang, prestasi syarikat gergasi minyak yang dimakan Wilmar akan terus memberikan sumbangan besar kepada keuntungan keseluruhan kumpulan PPB, kata Lim. - Terjemahan The Malaysian Reserve ' PPB ready to open its cinemas business'

GSC peroleh aset wayang MBO

Pengambilalihan oleh bahagian panggung wayang PPB Group Bhd, Golden Screen Cinemas (GSC) ke atas majoriti aset-aset layar perak MBO Cinemas dijangka akan menyumbang kepada aliran tunai dan mengukuhkan kedudukan kumpulan itu di Malaysia.

Pengarah Urusan PPB Group, Lim Soon Huat berkata, keputusan itu mencerminkan langkah strategik serta peluang bagi mempelbagaikan pendapatan GSC, bertepatan dengan pengedaran vaksinasi sekarang ini.

Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan nilai pengambilalihan tersebut kerana ianya terikat dengan perjanjian kerahsiaan.

"Walaupun 2020 merupakan tahun terburuk bagi industri pawagam, kami percaya dengan pemulihan susulan usaha vaksinasi serta pembukaan pawagam secara beransur-ansur di seluruh dunia, pengambilalihan ini akan membentangkan peluang yang baik untuk rangkaian pawagam GSC," katanya ketika taklimat media maya PPB hari ini.


Pada 23 Feb, GSC menandatangani Perjanjian Penjualan Aset untuk memperoleh majoriti aset MBO Cinemas. Perjanjian itu dijangka dimuktamadkan menjelang akhir Jun tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutif GSC Koh Mei Lee berkata, penjenamaan semula di bawah nama GSC akan dilaksanakan sebaik sahaja proses itu selesai.

Menurutnya, kemungkinan 2021 tetap menjanjikan prospek yang lembap untuk GSC tetapi operator pawagan itu menjangkakan pemulihan secara beransur-ansur akan tercetus pada suku ketiga dan keempat tahun ini, seterusnya pulih sepenuhnya menjelang 2022.


"Kami percaya pandemik COVID-19 hanya memberikan cabaran sementara kepada industri dan dengan itu, sebaik sahaja ia berakhir, lebih banyak tayangan akan dilepaskan ke skrin tidak lama lagi," katanya.

Beliau ketika mengulas mengenai pengeluaran bersama berkata GSC akan meneliti untuk meningkatkan lebih banyak kandungan, yang mana GSC Movies telah pun menyiapkan lima produksi kandungan tempatan sekarang ini.

"Kami juga berharap untuk mengoptimumkan titik jualan unit GSC dalam usaha meningkatkan teknologi dan aset yang akan membolehkan kami menyampaikan pengalaman pawagam yang lebih diperkayakan," katanya.


Setakat ini, GSC mempunyai sejumlah 343 layar perak di 34 lokasi di Malaysia.

PPB Group juga sedang mengkaji bagi memperluaskan perkhidmatan makanan dan minuman GSC sebagai sebahagian daripada inisiatif kepelbagaian pendapatannya dengan pengenalan Happy Food Co, sebuah kafe yang akan diwujudkan di pawagam GSC terpilih.

"Kafe pertama dijangka dilancarkan di Southkey, Johor Bahru menjelang separuh kedua 2021," tambah Koh. – BERNAMA

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.