Akhirnya Misbun Sidek tinggalkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM)

Vrsaljko: Argentina Menangis Seperti Cewek!
Misbun akur dengan keputusan BAM
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)



Tiada lagi sentuhan emas Misbun

DATUK Misbun Sidek bukan lagi jurulatih di Akademi Badminton Malaysia (ABM), selepas Persatuan Badminton Malaysia (BAM) memutuskan untuk tidak menggunakan khidmatnya lagi.
respectful rivalry: Rio Ferdinand and Sergio Aguero (©Gallo Images) MISBUN bersetuju untuk meninggalkan BAM lebih awal berbanding tempoh kontraknya yang hanya akan berakhir hujung tahun ini.(Foto ©KOSMO)
BUKAN satu perkara mudah buat Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mengambil keputusan untuk berpisah dengan Pengarah Kejurulatihan Perseorangan Remaja Akademi Badminton Malaysia (ABM), Datuk Misbun Sidek.

Jodoh legenda badminton negara itu dengan BAM, menemui jalan perpisahan, apabila kontraknya sebagai Pengarah Kejurulatihan Perseorangan Remaja Kebangsaan di ABM, ditamatkan lebih awal, selepas kedua-dua pihak mencapai kata sepakat.

Justeru, persetujuan bersama yang dicapai Misbun-BAM itu menyaksikan penasihat kelab badminton Nusa Mahsuri terbabit meninggalkan badan induk badminton negara, berkuat kuasa serta merta.

“BAM dan Datuk Haji Misbun Sidek mencapai persetujuan bersama selepas berkerjasama sejak lebih enam tahun,” kata Timbalan Presiden BAM, Datuk V Subramaniam, yang mengepalai Jawatankuasa Khas, menilai prestasi skuad remaja negara di Kejohanan Remaja Asia, yang berlangsung di Yogyakarta, baru-baru ini.

Vrsaljko: Argentina Menangis Seperti Cewek!
Timbalan Presiden BAM, Datuk V Subramaniam dan Setiausaha Agung BAM, Datuk Kenny Goh, pada sidang media mengumumkan penamatan kontrak Datuk Misbun Sidek di Akademi Badminton Malaysia.
Subramaniam membuat pengumuman itu dalam satu sidang media yang berlangsung di ABM, yang turut dihadiri Setiausaha Agung, Datuk Kenny Goh.

Apabila ditanya mengenai faktor utama penamatan kontrak Misbun dan perkara yang gagal memuaskan hati BAM, Subramaniam berkata: “Bukan soal kepuasan, kami sudah membincangkannya dengan panjang lebar bersama semua pemegang taruh dan selepas perbincangan itu, kami dapati sesuatu perlu diubah untuk kebaikan.

“Misbun faham… kami faham, jadi kami fikir kita perlu mencari satu bab baharu.

“Tidak dapat dinafikan bahawa Misbun sudah memberikan yang terbaik sepanjang berada di sini, memimpin pemain mengenai cara untuk maju ke hadapan tetapi keputusannya tiada, jadi mungkin menggunakan program berbeza boleh memajukan pemain.”

Dalam pada itu, Subramaniam menafikan bahawa keputusan menamatkan kontrak Misbun yang sepatutnya berakhir hujung tahun ini telah dirancang, sebelum penubuhan Jawatankuasa Khas lagi.

Vrsaljko: Argentina Menangis Seperti Cewek!
Justin Hoh antara pemain dinaikkan Datuk Misbun Sidek.
Justeru, pemain remaja yang akan mewakili negara ke Kejohanan Remaja Dunia di Honolulu, Amerika syarikat (AS) 25 september hingga 8 Oktober depan, akan menjalani latihan bersama skuad senior kebangsaan.

“Pemain yang terpilih ke Kejohanan Remaja Dunia nanti akan menjalani latihan bersama skuad senior sehingga kejohanan berakhir.

“Pemain perseorangan remaja yang lain pula akan berlatih dibawah kendalian jurulatih yang sudah ditetapkan.

“Kategori umur bawah 18 tahun akan berlatih di bawah jagaan Hazwan (Mohd Hazwan Jamaluddin) dibantu Misbun Ramdan Misbun dan Goh Giap Chin, sementara Ameer Zainuddin kekal melatih pemain bawah 15 tahun,” kata Subramaniam.

Beliau turut mengesahkan sepanajng tempoh persiapan pemain remaja ke Kejohanan Remaja Dunia, pihaknya akan mencari pengganti Misbun.

Untuk rekod, ini adalah kali ketiga Misbun, 63, meninggalkan BAM sejak kembali semula pada 2017.

Misbun sebelum ini diberi peranan sebagai Pengarah Pembangunan Skuad Remaja ABM pada 2020, diturunkan pangkat kepada Pengarah Kejurulatihan Perseorangan Remaja selepas prestasi buruk skuad negara di Kejohanan Remaja Dunia yang berlangsung di Santander, Sepanyol, Oktober tahun lalu.

SOURCE: Flash Sukan

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.