8 kanak-kanak serta seorang pengawal keselamatan maut dan sekurang-kurangnya 5 pelajar cedera selepas seorang pelajar sekolah melepaskan tembakan di pusat bandar Belgrade, Serbia.

BELGRADE (Reuters) – Seorang budak lelaki berusia 14 tahun di Serbia menembak seorang guru dan kemudian melepaskan tembakan ke arah pelajar lain dan pengawal keselamatan dalam bilik darjah di sebuah sekolah rendah di ibu negara Belgrade pada hari Rabu, membunuh lapan pelajar dan seorang pengawal keselamatan.
Milosevic, bapa kepada seorang pelajar, berkata anak perempuannya berada di dalam kelas tempat tembakan itu berlaku, lapor Reuters. "Dia berjaya melarikan diri. (Remaja itu) ... mula-mula menembak guru dan kemudian dia mula menembak secara rawak," katanya kepada televisyen N1.

Nedelković, ketua daerah Central Vlachar di mana sekolah itu terletak, berkata doktor cuba menyelamatkan nyawa guru itu.

8 kanak-kanak dan seorang pengawal keselamatan terbunuh, dan 6 kanak-kanak dimasukkan ke hospital bersama guru mereka, kata Kementerian Dalam Negeri dalam satu kenyataan.

Picture
Remaja yang disyaki menembak itu digari, kepalanya ditutup dengan pakaian, dan dia dibawa keluar dari sekolah oleh polis. (Gambar diambil dari Agence France-Presse)

Seorang pelajar darjah tujuh (bersamaan dengan sekolah menengah tingkatan satu) telah ditahan, kata polis.

Milosevic, yang bergegas ke sekolah selepas kejadian itu, berkata: "Saya melihat pengawal keselamatan itu berbaring di bawah meja. Saya melihat darah pada baju dua gadis. Mereka berkata dia (lelaki bersenjata itu) pendiam dan seorang pelajar yang baik. Dia Baru-baru ini menyertai kelas mereka."

Polis yang memakai topi keledar dan jaket kalis peluru mengepung kawasan sekitar sekolah.

Seorang gadis yang bersekolah di sekolah menengah berhampiran memberitahu televisyen negara RTS: "Saya melihat kanak-kanak berlari dari sekolah, menjerit. Ibu bapa datang dan mereka panik. Kemudian saya mendengar tiga das tembakan."

Picture
Ibu bapa yang bergegas ke sekolah meninggalkan sekolah dengan anak-anak mereka yang ketakutan dalam pelukan. (Gambar diambil dari Agence France-Presse)

Mereka yang cedera sedang dirawat dan motif di sebalik tembakan sedang disiasat, kata polis dalam satu kenyataan.

Serbia mempunyai undang-undang senjata api yang sangat ketat dan terdapat sedikit tembakan besar-besaran.

Selepas perang dan pergolakan pada 1990-an, Balkan Barat dibanjiri dengan ratusan ribu senjata haram. Pihak berkuasa Serbia telah mengeluarkan beberapa pengampunan membenarkan pemilik menyerahkan atau mendaftarkan senjata api haram.

SOURCE: The Star

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date