Kerajaan Mempertimbangkan GST kembali pada kadar 3%

Langkah mengembalikan GST adalah untuk memastikan dana yang mencukupi untuk negara kerana pendapatan dari cukai pendapatan pasti turun kerana ekonomi yang lembab.
Akta GST mungkin kembali pada kadar 3%

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan mungkin mempertimbangkan cadangan untuk mengembalikan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang telah dimansuhkan pada penghujung 2018.

Ini adalah sebahagian dari langkah kerajaan untuk mengkaji semula semua sistem percukaian sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan baru untuk mengendali isi kos sara hidup yang semakin meningkat pada hari ini.

Cadangan ini hadir susulan dari Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang diperkenalkan semula di bawah pentadbiran Pakatan Harapan, yang banyak pihak merasakan tidak menurunkan harga barang keperluan.

“GST, SST, kita akan lihat semula semua perkara itu,”


Minggu lalu, Datuk Abdul Aziz Abu Bakar, Presiden Persatuan Akauntan Cukai Malaysia (MATA) berkata langkah mengembalikan GST adalah untuk memastikan dana yang mencukupi untuk negara kerana pendapatan dari cukai pendapatan pasti turun kerana ekonomi yang lembab.


“Kerajaan memiliki dana yang cukup untuk menutup pengeluaran operasi untuk jangka waktu tertentu.  Walau bagaimanapun, perbelanjaan pembangunan mungkin tidak mencukupi. Oleh yang demikian, ia perlu meningkatkan pendapatannya untuk memastikan kegiatan ekonomi dapat terus berjalan untuk membantu rakyat dan negara pulih.” ujarnya lagi.

“Kerajaan mungkin ingin mempertimbangkan untuk memperkenalkan semula GST, tetapi pada peratusan yang lebih rendah pada kadar 3 peratus.  Dengan cara ini, semua orang akan memberikan sedikit sumbangan untuk memperkukuhkan kedudukan fiskal kerajaan,”

Walaupun cukai pendapatan merupakan komponen terbesar dari pendapatan negara pada lebih dari 50 peratus wang negara setiap tahun, Abdul Aziz menyatakan bahawa banyak syarikat tidak dapat beroperasi atau beroperasi dengan kapasiti yang lebih rendah semasa pandemik Covid-19.

Abdul Aziz mengatakan bahawa syarikat dan mereka yang menerima gaji akan membayar lebih sedikit cukai sementara penganggur akan membayar cukai pendapatan sifar.


Dengan situasi seperti itu, Abdul Aziz mengatakan Malaysia perlu berdagang untuk bertahan dan perlu meneruskan eksport untuk keseimbangan fiskal, tidak seperti negara lain seperti China, India dan Indonesia yang mempunyai populasi yang lebih besar yang diterjemahkan ke pasaran penggunaan tempatan yang lebih besar.




Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.