Akibat hujan lebat, tebing berukuran 10×10 meter di tepi Lebuhraya Mahameru berdekatan Jabatan Perhutanan Negara runtuh dalam kejadian kira -kira jam 5.30 petang tadi.

Hanya satu laluan dibuka untuk kenderaan dan kesesakan jalan berlaku dari Jalan Maharajalela.
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sedang membuat kerja pembersihan.



Runtuhan mengakibatkan Jalan sesak sepanjang 10km


Sebahagian laluan Lebuhraya Mahameru iaitu dari Parlimen menghala Jalan Tun Razak, di sini, ditutup sementara berikutan tebing runtuh petang semalam, runtuhan tanah kedua di kawasan berkenaan selepas kali pertama Mei lalu.

Insiden kira-kira jam 5 petang itu dipercayai berpunca daripada hujan lebat, turut menyebabkan kesesakan lalu lintas teruk sepanjang lebih 10 kilometer bermula dari arah Sungai Besi, namun tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan.

Bencana itu juga menyebabkan kerja menstabilkan cerun yang runtuh dalam kejadian pertama Mei 2013 terus tergendala. Berikutan kejadian berkenaan, pengguna dinasihat menggunakan laluan alternatif di Jalan Duta dan Jalan Parlimen untuk ke Bulatan Segambut.

Tinjauan di lokasi kejadian mendapati petugas Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat bertungkus lumus membersihkan kawasan runtuhan dan membuka laluan selorong untuk membolehkan pengguna jalan yang terkandas, meneruskan perjalanan.