Gambar Kejadian ikan melompat ke darat berlaku di Kerala India

Rupanya-rupanya kejadian Fonomena ikan melompat ke darat yang telah berlaku di Lahad Datu, Sabah, juga menjadi kebiasaan buat masyarakat di Kerala India.

klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)



Fenomena yang jarang berlaku ini telah terjadi di sepanjang perairan pantai Kerala , Terutama di sekitar pantai Purakkad dan rekod pernah juga berlaku di Amerika Selatan.

Picture
Fonomena ini telah membuktikan salah satu rahmat bagi nelayan tempatan untuk menangkap ikan yang mendarat di pesisir pantai.

Picture
Fonomena yang disebut 'Chaakara' dari bahasa tempatan Malayalam ini menggambarkan perkataan yang digunakan untuk menggambarkan satu fenomena yang unik di laut di mana sebilangan besar ikan dan udang berkerumun semasa musim khas akibat daripada pembentukan gumpalan lumpur di laut. Satu penjelasan saintifik sebenarnya mengenai pembentukan chakara yang dibahaskan.

Picture
Walau bagaimanapun, teori itu dikuatkan dengan keadaan yang akan berlaku Semasa musim tengkujuh , apabila paras air yang naik turun memudahkan pergerakan zarah tanah liat halus ke dalam laut melalui saluran bawah tanah dan menyebabkan ikan dan Udang melompat naik ke darat.

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.