Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airports, Datuk Mohd. Shukrie Mohd. Salleh |
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi (LGK) muncul lapangan terbang No.1 dunia untuk suku kedua 2021, berdasarkan tinjauan Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang (ASQ) global terkini oleh Airports Council International (ACI).
Malaysia Airports sentiasa memastikan keselamatan lapangan terbang dan penumpang bagi meningkatkan keyakinan masyarakat serta mempercepatkan pemulihan dalam industri. |
KLIA, KIA terima akreditasi kesihatan global
Ciri keselamatan di kedua-dua lapangan terbang tersebut ditanda aras berdasarkan panduan Pemulihan dan Permulaan Semula Perniagaan Penerbangan ACI, saranan daripada Pasukan Petugas Khas Majlis Pemulihan Penerbangan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dan amalan industri terbaik.
Aset Malaysia Airports iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Istanbul Sabiha Gokcen di Turki telah menerima akreditasi yang sama awal tahun lalu.
Empat lagi lapangan terbang tempatan bakal menyusul menerima akreditasi tersebut iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi dan Lapangan Terbang Subang.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airports, Datuk Mohd. Shukrie Mohd. Salleh berkata, pentauliahan tersebut membuktikan komitmen berterusan pihaknya dalam memastikan tahap keselamatan berada pada paras tertinggi di semua lapangan terbang kendaliannya.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airports, Datuk Mohd. Shukrie Mohd. Salleh |
“Antara ciri yang akan datang di KLIA tahun ini adalah pelaksanaan inisiatif token tunggal yang memanfaatkan teknologi pengecaman wajah untuk perjalanan penumpang lancar tanpa sentuhan.
“Ini adalah sumbangan kami untuk mengembalikan keyakinan untuk perjalanan udara dan mempercepatkan pemulihan industri,” katanya dalam satu kenyataan.
Sejak wabak itu bermula, Malaysia Airports telah melaksanakan pelbagai langkah keselamatan termasuk penyediaan kemudahan seperti pengimbas terma inframerah, sterilisasi pegangan ultra ungu, pelindung bersin di kaunter, pemeriksaan badan tanpa sentuhan, penanda jarak fizikal dan pembersihan kerap di sekitar terminal.
Program AHA mementingkan langkah dan prosedur kesihatan seperti kebersihan dan pembasmian kuman, jarak fizikal, keselamatan kakitangan dan komunikasi penumpang.