Budak 9 tahun cipta rekod berjaya menamakan 213 kapal terbang dalam masa 6 minit

Sarvysswharrann meminati segala perkara yang berkaitan dengan kapal terbang sejak kecil. Foto: Yogeswaran Tamil Selvam



Seorang pelajar Tahun Tiga dari SJK (T) Taman Melawati di Kuala Lumpur telah meletakkan Malaysia di peta dunia bila berjaya memasuki rekod bagi Kids World Records (KWR) untuk membaca sejumlah Pesawat yang Terbanyak dalam masa 6 minit di bawah kategori budak lelaki untuk berumur 7 hingga 9 tahun.

Sarvysswharrann Yogeswaran telah berjaya menamakan 213 jenis pesawat yang merangkumi pesawat komersial, helikopter dan jet pejuang.

Anak berusia 9 tahun dari Wangsa Maju ini telah menyelesaikan tugas secara sidang Video Virtual pada 1 Mac dan menerima sijil dan pingat penghargaannya pada 19 Ogos.

Dia sangat teruja dengan kemasukannya ke dalam rekod 'KWR', sebuah portal dalam talian yang berpusat di Kanada yang memberi tumpuan untuk kanak-kanak berbakat berusia 4 hingga 16 tahun. Sejumlah bayaran juga dikenakan untuk menyertai cabaran ini.

"Saya gembira dapat menyertai aktiviti untuk memecahkan rekod ini kerana penerbangan adalah salah satu impian saya dalam menjadi juruterbang. Saya suka menonton program pertunjukan bakat seperti Little Big Shots, Guinness World Records dan Malaysia Book of Records di YouTube. Aktiviti menakjubkan yang ditonjolkan oleh mereka telah memberi inspirasi kepada saya untuk mengusahakan sendiri untuk mencipta rekod peribadi saya, "kata Sarvysswharrann dalam temu ramah melalui e-mel baru-baru ini.


Sarvysswharrann namanya tersenarai dalam Kids World Record kerana berjaya menyebut 213 nama pesawat dalam masa 6 minit.
Minatnya terhadap kapal terbang dipengaruhi dari ayahnya, Yogeswaran Tamil Selvam, 47 yang merupakan seorang jurutera pesawat.

"Sejak muda, saya terdedah kepada kegiatan yang berkaitan dengan pesawat seperti menonton filem pesawat terbang, melihat gambar pesawat, mengumpulkan model, dan membaca tentangnya. Sekarang, saya gemar melakukan penyelidikan mengenai kapal terbang.

"Sebelum wabak pandemik Covid-19, saya akan mengikuti ayah saya dalam ujian simulator penerbangan. Di samping itu, saya suka Matematik, Sains dan Astronomi, yang membantu saya menghubungkaitkan aktiviti yang berkaitan dengan pesawat."

Mengenai bagaimana dia mempersiapkan pencapaiannya, dia berkata: "Saya tidak menghafal nama pesawat. Saya telah melihat banyak model pesawat dalam buku dan di Internet. Lama kelamaan, mereka telah terdaftar dalam fikiran saya. Tidak baik untuk menghafal perkara kerana maklumat itu dapat memudar dari masa ke masa.

"Dengan memahami isi dan menghubungkannya dengan gambar, fakta akan terus terpahat di fikiran kita. Ibu bapa saya menolong saya memantau proses bacaan saya. Keprihatinan terbesar mereka adalah sebutan saya. Dengan sokongan dan dorongan mereka, saya berjaya menyebut 213 nama pesawat dalam masa 6 minit, "kata Sarvysswharrann, yang juga pemain catur skuad junior kebangsaan yang mewakili Malaysia di Kejohanan Virtual Catur Sekolah Asia 2021.-The Star

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.