Antara Persiapan Rahsia Sebelum Ketibaan Presiden Obama di Malaysia


Persiapan Rahsia Sebelum Ketibaan Presiden Obama di Malaysia

Di Malaysia boleh dikira orang yang menjadi no 1 dalam negara melalui undi demokrasi adalah Perdana Menteri. Kawalan keselamatan untuk nya ada lah kerana tubuh badan Perdana Menteri dan bukan kerana dia ada lah Dato Seri Najib Tun Razak. Erti kata sesiapa sahaja Perdana Menteri, itu lah hak untuk di jaga oleh pihak tertentu.

Begitu juga dengan negara terkuat di dunia iaitu negara Amerika Syarikat. Oleh sebab terlalu kuat maka kedudukan nyawa Presiden nya serta nyawa keluarga nya amat penting. Di ulangi bukan kerana dia Obama, tetapi kerana dia ada lah Presiden dan “Commander-in-chief”.


Sebenarnya beberapa persiapan rapi penuh rahsia telahpun dibuat sebelum ketibaan Presiden Barack Obama di Malaysia lagi.

Rombongan Presiden Amerika, Barack Obama ini sebenarnya sudah beberapa kali di tangguhkan ... sama seperti tangguhnya kes Anwar Ibrahim.

Walaupun jadual lawatannya di tetap kan pada hujung bulan ini (26 April) sebenarnya kerja2 security sweping nya sudah pun berjalan sejak sekian lama, hampir dua bulan yang lalu.

Kerana itulah diawal2 kehilangan pesawat MH 370 lalu, banyak khabar2 angin disebarkan mengatakan kononnya ramai askar2 Amerika kelihatan berada di Malaysia ... yg sebenarnya adalah (secret servis) ataupun unit2 Keselamatan Presiden AS itu.

Jangan pula kita sangka hanya orang putih atau caucasian, malah mereka juga mengupah Perisik setempat yang berbayar di Malaysia sebagai info tambahan mereka.

Oleh sebab prinsip US secret service ini ada lah tidak mempercayai mana2 negara dan sistem keselamatan selain Secret Service nya sendiri , maka orang2 secret servis ini di percayai sudah menghafal semua laluan dan escape route untuk membawa Pres. Obama Keluar dari kawasan bahaya.

Di percayai rangkaian keselamatan bukan sahaja dalam berbentuk rangkaian circular ring yakni yang mengelilingi Presiden, yg lingkaran di kawasan Presiden berada, circle di luar bangunan dan laluan ke airport.

US Secret serivice mempunyai kuasa menembak sesiapa sahaja yg mereka syaki, dan mereka tidak hirau jika tersilap orang kerana ia boleh di bayar dengan pampasan dan ganti rugi lain, asal kan nyawa Presiden selamat.

Pada anggota USSS ini biar nyawa mereka yang melayang jangan nyawa Presiden yg melayang.

Tapi jika dikabarkan tentu ramai orang akan mengeleng kepala dan tidak mempercayai, bahawa jika Presiden Obama berada di Malaysia , kapal perang Amerika yg terdekat juga bersedia dengan helikopter nya sebagai “back up” mengutip Presiden jika dia berada di dalam bahaya.

Tentu sekali yg terdekat ada lah yg sedang berada di Singapura..

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.