Video Bukti Arab Saudi Berjaya Tepis Peluru Berpandu Yang Disasarkan Ke Makkah

Peluru berpandu ditembak Syiah Houthi ke arah Makkah dipintas
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)



Arab Saudi telah memintas peluru berpandu balistik yang ditembak oleh pemberontak Yaman ke kota suci Mekah – Laporan

Arab Saudi telah didakwa memintas peluru berpandu balistik dilancarkan dari wilayah Houthi yang dikawal di Yaman ke arah bandar Islam suci Mekah, laporan media kerajaan Saudi.


Menurut gabungan itu Arab yang dipimpin, pemberontak melancarkan peluru berpandu Scud dari wilayah Saada ke arah Mekah pada jam 21:00 waktu tempatan (18:00 GMT) pada hari Khamis.



Sistem pertahanan udara Arab dapat memintas dan memusnahkan peluru berpandu 65 kilometer (40 batu) dari laman web sasaran. Pihak berkuasa Saudi berkata peluru berpandu itu tidak menyebabkan kerosakan.



Mejar Jeneral Ahmed Asiri, jurucakap gabungan itu Arab yang dipimpin, menuduh Iran dan Hizbullah menyokong pemberontak dan melatih mereka untuk menggunakan teknologi yang membolehkan mereka untuk melancarkan serangan seperti itu. Asiri juga mengumumkan serangan balas terhadap Houthis.


Houthis mengesahkan pelancaran peluru berpandu balistik Scud-jenis dikenali sebagai Burkan-1 ke Arab Saudi melalui agensi berita Saba, tetapi berkata peluru itu mensasarkan lapangan terbang negara itu paling sibuk di Jeddah – bukan kota suci Mekah itu, yang terletak hanya lebih 60 kilometer ( 37 batu) dari.

Ini bukan kali pertama bahawa pemberontak Houthi telah dituduh melepaskan peluru berpandu ke persekitaran Mekah. Awal bulan ini, peluru berpandu balistik dilancarkan dari Yaman mensasarkan pangkalan tentera udara Arab Saudi di Taif yang bekerjasama dgn Israel, yang terletak di luar bandar suci umat Islam. serangan roket sekali-sekala di Arab Saudi terus sebagai gabungan itu berpegang kempen tentera di Yaman.


Baca lebih lanjut dilihat semasa lawatan oleh aktivis hak asasi manusia kepada sebuah dewan masyarakat yang telah dilanggar oleh serangan udara semasa pengebumian pada 8 Oktober, di Sanaa, Yaman, 16 Oktober, 2016. © Mohamed al-SayaghiDespite penyembelihan di Yaman pengebumian, Timur Tengah Menteri masih mewajarkan UK-Arab penjualan senjata.

Ketegangan meningkat di Yaman selepas Presiden Syiah Saleh digulingkan pada tahun 2012 dan digantikan oleh Arab yang disokong Presiden Sunni Abd Rabbu Mansour Hadi. penyokong Houthi Saleh, dibantu oleh Iran, akhirnya merampas ibu kota Sanaa pada 2014 dan mara ke arah selatan, menyita sebahagian besar Yaman dan menghantar Hadi ke dalam buangan.

Pada bulan Mac 2015, gabungan itu Arab yang dipimpin bertindak balas dengan serangan udara untuk menghentikan kemajuan Houthi dan mengembalikan Hadi kembali berkuasa. Houthis dan sekutu mereka memegang sebahagian besar separuh utara Yaman, manakala pasukan yang setia kepada Hadi kawalan bahagian lain di negara ini dengan puak-puak tempatan.


Sehingga 10,000 orang setakat ini telah terbunuh sejak pertempuran bermula, termasuk 3800 orang awam, menurut anggaran PBB.

Mekah adalah tempat kelahiran Nabi Muhammad dan agama Islam itu sendiri. Hanya orang Islam dibenarkan di bandar, dengan berjuta-juta tiba bagi mengerjakan ibadat haji pada setiap tahun untuk menghadiri pusat Masjid al-Haram (Masjid Suci) yang mengelilingi Kaabah, paling suci Islam.

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.