Header Ads

Up2date Terkini!
recent

Tips bayar habis PTPTN sambil menyimpan ASB!

BAYAR PTPTN SAMBIL MENYIMPAN

Kenapa tergesa gesa nak setelkan hutang PTPTN, kos upah @ profit 1% setahun je. Bayar je lah ikut perjanjian, yg jadi masalahnya yg tak bayar.

Hutang PTPTN client
----------------------
>Diploma ; 7.5k dgn komitmen rm138 sebulan selama 55 bulan.
>Degree ; 21k dgn komitmen rm135 sebulan selama 156 bulan.
>Total; komitmen semasa rm273 sebulan utk PTPTN.

Apa pilihan yang client ada?
----------------------------
>Gunakan simpanan untuk bayar lumpsump hutang diploma,
+Pro: komitmen bulanan PTPTN dikurangkan kepada Rm135 sebulan utk degree sahaja. Lebihan boleh digunakan untuk simpanan atau pelaburan.
-Con: biasa nya bukan takat simpanan habis diguna. Lebihan tu juga digunakan untuk benda lain pula.

>Epf acc2; gunakan EPF acc2 untuk langsaikan hutang PTPTN
+Pro: hutang setel
-Con: EPF bayar terus ke acc loan PTPTN. Tak da peluang nak manipulate duit EPF.

Pilihan lain?
------------
>Buat ASB Financing 50k; komitmen tahun pertama almost double. Monthly; Rm275 (ASBF) + Rm273 (PTPTN)
>Gunakan simpanan utk bayar komitmen ASB Financing tahun pertama
>Tahun2 berikutnya; gunakan dividen yg terhasil untuk bayar PTPTN
Komitmen bulanan tahun kedua dan seterusnya kekal 275 sebulan

Hasilnya?
----------
>Bukan saja PTPTN habis dibayar malah dapat cipta tabung simpanan ~Rm34,000.
>Detail korang tgk sendiri contengan Wak utk client kat bawah ni.


tips disediakan oleh 

No comments:

Powered by Blogger.