Seorang pesakit melecur teruk akibat kebakaran yang dipercayai berpunca dari kentutnya, kata Tokyo Medical University Hospital di Shinjuku Ward.

Kejadian aneh itu berlaku ketika pesakit terbabit sedang menjalani pembedahan di bilik pembedahan, lapor akhbar tempatan Jepun, Asahi Shimbun.
Kebakaran tersebut berlaku di hospital universiti di Tokyo itu pada 15 April lepas. Pesakit yang berusia 30-an itu sedang menjalani pembedahan yang memerlukan penggunaan laser di bahagian serviksnya.


Pertembungan antara kentut yang dikeluarkan oleh pesakit terbabit dan laser menyebabkan api tercetus seterusnya membakar tubuhnya termasuk di bahagian pinggang dan kaki.

Satu jawatankuasa pakar luar yang memeriksa kes itu dalam satu laporan yang dikeluarkan pada 28 Oktober lalu berkata tiada bahan-bahan mudah terbakar berada di dalam bilik operasi itu ketika pembedahan.

Laporan itu juga menyebut bahawa peralatan operasi berfungsi secara normal.

"Apabila kentut pesakit itu terlepas ke dalam ruang dalam bilik operasi, ia menyebabkan percikan api apabila terkena pancaran laser. Api itu kemudiannya merebak sehingga membakar tabir seterusnya mengakibatkan kebakaran besar.", kata laporan terbabit.

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date