Tahniah! Cikgu Yasmin Noorul Amin Dari Malaysia Tersenarai Dalam 50 Guru Terbaik Di Dunia.

Cikgu Yasmin Noorul Amin Dari Malaysia Tersenarai Dalam 50 Guru Terbaik Di Dunia.

klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)




Tahniah diucapkan kepas seorang guru kimia dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) La Salle, Klang kerana namanya telah tersenarai sebagai 50 guru terbaik dunia.

Beliau ialah Puan Yasmin Noorul Amin berumur 38 tahun yang sebelum ini merupakan seorang jurutera, telah dicalonkan dan telah disenarai pendek untuk anugerah Hadiah Guru Global.

Anugerah Hadiah Guru Global ini menawarkan hadiah utama USD1 juta kepada penerimanya. Ia dianjurkan oleh Yayasan Varkey GERMS yang berpusat di Dubai, UAE. Yayasan ini satu-satunya di dunia yang memberikan pengiktirafan luar biasa kepada golongan pendidik seluruh dunia.


Kecemerlangan guru La Salle bernama Yasmin Noorul Amin ini memang terbukti kerana sebelum ini pernah menerima anugerah kecemerlangan Kementerian Pendidikan Malaysia pada tahun 2008.

Menteri Pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh berkata pencalonan Yasmin Noorul Amin, 38, adalah saat yang membanggakan dan patut dicontohi oleh guru-guru lain di negara ini.

"Tahniah kepada Cikgu Yasmin pada pencalonannya sebagai guru yang terbaik. Pengiktirafan ini adalah sesuatu yang kita boleh banggakan. Kami ingin dia semua kejayaan itu," katanya.


Kenali Cikgu Yasmin Noorul Amin.

Puan Yasmin Noorul Amin yang merupakan seorang jurutera di sebuah syarikat swasta dan telah berkhidmat 13 tahun sebelum ini. Beliau kemudiannya telah berhenti kerana mahu memenuhi impian bapanya untuk melihat dirinya menjadi seorang pendidik.

Bagaimana pun tindakan drastik itu tidak sia-sia dimana beliau kini amat menyanyangi kerjaya sebagai seorang pendidik yang yang sentiasa menabur bakti kepada anak-anak didiknya.


Selain Puan Yasmin ada seorang lagi guru yang berasal dari Malaysia terpilih dalam 50 guru terbaik dunia ini iaitu Cikgu Madenjit Singh tetapi beliau menetap di Buriram, Thailand dan sekarang mengajar di Sekolah SOLS 24/7 yang cawangan Timur Leste.

Madenjit menubuhkan SOLS24/7, yang merupakan sebuah NGO yang menawarkan latihan dua tahun dan menaiki program komprehensif percuma menyediakan kemahiran hidup untuk belia yang kurang bernasib baik.

Kanak-kanak lelaki perlu membawa saudara perempuan mereka atau pelajar lain perempuan sebagai syarat kemasukan bagi memastikan keseimbangan jantina. Setiap pelajar memainkan peranan dalam membina dan mengekalkan sekolah, memasak, mengajar kelas dan menjalankan khidmat masyarakat. Program ini mengajar Bahasa Inggeris, kemahiran komputer, perakaunan dan kepimpinan di kalangan mata pelajaran lain


Organisasi ini sekarang berjalan 185 sekolah di 5 negara iaitu Thailand, India, Laos, KEmboja dan Timor Leste di beberapa di kampung-kampung terpencil. 15,000 murid-murid mereka diajar oleh pelajar sebelum ini yang sekali gus menjadi contoh dan menggalakkan orang lain untuk mendapat pendidikan. Lebih daripada 100,000 belia telah lulus dari sols 24/7 sekolah. Madenjit dan NGO beliau telah memenangi pelbagai anugerah dan telah dijemput untuk berkembang ke negara-negara lain. Beliau terus mengajar setiap hari di pangkalan sekarang di Timor Leste.

Dalam anugerah ini, seramai 50 guru disenarai pendek untuk dipilih sebagai guru terbaik dunia dana akan diadakan pada 15 Februari 2015 ini, seramai 10 calon terbaik akan diputuskan oleh Yayasan Varkey GERMS. Pengumuman 10 calon dan juga pemenang akan dibuat di Forum Pendidikan Dunia di Dubai pada 16 Mac 2015.

Anugerah setaraf  'Hadiah Nobel' ini beroperasi di bawah naungan Presiden Emiriah Arab Bersatu (UAE), Sheikh Mohammed Rashid Al Maktoum. Pemenang akan menjadi duta global Yayasan Varkey GEMS, menghadiri acara dan berucap di forum awam tentang memartabatkan profesyen perguruan.

Rujukan: globalteacherprize.org

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.