Penyiasat Jerman Simpulkan MH17 Ditembak Russia

Kickbola.net
Sumber Jerman Kata MH17 Ditembak Russia
Penyiasat Jerman Simpulkan MH17 Ditembak Russia

Satu organisasi kewartawanan penyiasatan beribu pejabat di Jerman membuat kesimpulan bahawa pesawat Malaysia Airlines MH17 jatuh ditembak oleh Briged Pertahanan Udara ke-53 Rusia menggunakan peluru berpandu BUK yang dilancarkan dari darat.

Correct!v dalam laporan yang dikeluarkan semalam berkata briged yang bertanggungjawab melindungi unit kereta kebal Rusia itu beroperasi di wilayah Ukraine pertengahan Julai lalu tanpa mempamerkan jata negara Russia.

Menurut Correct!v, penyiasat Bellingcat membuat kesimpulan bahawa gambar sebuah pelancar roket BUK dengan nombor pengenalan 3*2 dirakam sewaktu berlepas bersama satu konvoi meninggalkan kawasan barat kota Kursk dan menuju ke sempadan Ukraine.

Pada 17 Julai 2014, pelancar yang sama tetapi dengan nombor pengenalannya yang dipadamkan, dirakam oleh jurugambar majalah Paris Match di timur Ukraine.



Ivan Krasnoproshin, seorang sarjan dengan briged ke-53 itu didapati memuatkan beberapa gambar unitnya ke laman vkontakte.com – satu laman sosial seperti Facebook yang popular di Rusia.

Gambar tersebut antara lainnya menunjukkan dokumen penamatan tugasnya daripada angkatan tentera Russia dalam pertengahan Jun.

Terdapat laporan bahawa ramai tentera dikehendaki menandatangani surat penamatan tugas sebelum dihantar untuk berperang di Ukraine.

“Tidak syak lagi bahawa Briged Pertahanan Udara ke-53 Russia berada di Snizhne di timur Ukraine pada petang yang malang itu,” lapor Correct!v.

Memetik laporan pakar tempur udara, Correct!v berkata hanya pakar sahaja yang boleh mengendalikan peralatan itu. – Malaysiakini.com

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.