MALAYSIA IKRAR JANJI DEDAH PIHAK YANG TEMBAK MH17


MALAYSIA IKRAR DEDAH PIHAK YANG TEMBAK MH17

PUTRAJAYA – Malaysia berikrar untuk mendedahkan mereka yang bertanggungjawab “menekan butang” untuk menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan MH17 dan membawa penjenayah itu ke muka pengadilan, kata Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

“Seseorang mesti bertanggungjawab terhadap insiden ini. Seseorang telah ‘menekan butang’ untuk menembak jatuh pesawat. Kami akan cuba secara terbaik untuk mengesan pelakunya,” kata beliau pada sidang media semasa mendedahkan kandungan laporan awal siasatan insiden penembakan pesawat MH17 di sini, hari ini.

Liow berkata, Malaysia dengan bantuan rakan-rakan antarabangsa termasuk dari Australia dan Belanda akan meneruskan siasatan untuk mencari penjenayahnya.

Laporan awal itu menunjukkan bahawa pesawat itu berkecai di udara, kemungkinan disebabkan kerosakan struktur selepas terkena sebilangan besar objek berkuasa tinggi yang menembusi pesawat daripada luar.

Ketika ditanya sama ada objek berkuasa tinggi yang menghentam pesawat kemungkinan ialah peluru berpandu, Low enggan membuat spekulasi dan berkata : “Oleh kerana laporan dengan jelas menyebut bahawa ia dihentam objek berkuasa tinggi daripada luar, sebab itulah kita perlu menganalisis data dengan lebih lanjut.”

Liow berkata, ia juga penting untuk memasuki semula lokasi nahas bagi mencari bukti-bukti lain untuk membantu menghasilkan dapatan terperinci dan juga untuk mengesan baki mayat mangsa.

Beliau berkata, Kerajaan Malaysia diketuai oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, sedang berusaha untuk mempermudahkan proses memasuki kawasan nahas bagi mengesan baki mayat serta kesan peribadi yang masih berada di tapak nahas.

“Saya menyeru masyarakat antarabangsa dan semua yang terlibat dalam konflik Ukraine untuk mendapatkan keadilan dan mengesan penjenayah yang menyebabkan tindakan kejam ini,” katanya.

Penerbangan MH17 membawa 298 penumpang dan anak kapal dari Amsterdam ke Kuala Lumpur apabila ia ditembak jatuh di timur Ukraine pada 17 Julai lalu.

Selain 43 penumpang warga Malaysia, penumpang lain ialah warga Belanda, Australia, Indonesia, United Kingdom, Jerman, Belgium, Filipina, Kanada dand New Zealand. – BERNAMA

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.