Fakta Pesawat canggih Air Force One, Pesawat peribadi Presiden Amerika.


Pesawat canggih Air Force One, Pesawat peribadi Presiden Amerika.

Sedikit yang sempat kami selidik ada lah Pesawat Air Force One yang berperanan sebagai pejabat dan tempat terselamat untuk Presiden.


Jika negara Amerika di serang peluru berpandu atau pun serangan bom nuklear atau juga darurat permulaan peperangan, dicoretkan bahawa 2 perkara akan di lakukan.

Presiden akan di terbangkan sambil di escort oleh pesawat pejuang dan pesawat minyak untuk kemana tidak di beritahu. Dan Naib Presiden akan di sorok kan di sebuah tempat di bangunan di bawah tanah.

Di Malaysia juga diamal kan perkara sama, Timbalan Perdana Menteri dilarang untuk berada bersama dengan Perdana Menteri didalam satu pesawat. Its a no no.



Cerita berkenaan pesawat ini ada pada filem “Air Force One” yang di lakon kan oleh Harrison Ford. Malah boleh di lihat bagaimana Presiden di eject dengan kerusi khas keluar dari pesawat bila keadaan emergency.







ORANG ramai menunggu di luar Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang untuk melihat ketibaan pesawat Air Force 1 yang membawa Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama, hari ini. Kunjungan Obama adalah yang kedua bagi Presiden AS selepas Presiden Lyndon B Johnson mengunjungi negara ini pada tahun 1966. 


Seluruh US Embassy sudah bersedia berbulan lalu menyediakan option keselamatan dan escape route untuk Presiden. selain itu mereka juga menjalani “Mock run” untuk option kedua dan ketiga,



Rakyat Malaysia mungkin akan dapat melihat suasana yang amat menarik sepanjang lawatan Presiden Amerika kenegara kita ini..

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.