#MH370 berakhir di Lautan Hindi: Reaksi Ahli keluarga penumpang pesawat MH370


Antara ahli keluarga penumpang pesawat MH370 menenangkan satu sama lain

Kehilangan pesawat Boeing 777-200 ataupun #MH370 milik Malaysia Airlines menggemparkan rakyat Malaysia dan dunia. Ia menjadi tajuk utama berita dunia dan trending di media sosial. 

Berikut adalah antara perkembangan yang berlaku hari ini:

Pesawat Malaysia Airlines dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara Subang kira-kira pukul 2.40 pagi, awal hari ini.
 
 
 
Sayu selepas salah satu ahli keluarga penumpang China yang telah meminta untuk bercakap secara langsung dengan para pemimpin Malaysia melalui tele persidangan masih belum mendapat jawapan yang pasti .



Penantian seorang ibu. Wan Tom Wan Chik, 74 ibu kepada penumpang pesawat #MH370 setia menunggu dan menanti kepulangan anak tersayang.
SEBAK...Waris penumpang pesawat MH370 yang hilang, Arni Marlina dipujuk ahli keluarga ketika menunggu di Everly Hotel, Putrajaya.

Tangisan seorang ibu yang tidak dapat menahan sebak terkenangkan anak dan menantunya yang menaiki pesawat #MH370 ke Beijing untuk berbulan madu
Telefon penumpang MH370 ada deringan, akaun online aktif, dakwa keluarga

Seorang ibu tidak dapat menahan kesedihan diatas kehilangan anaknya yang turut ada didalam pesawat #MH370


Botol air berterbangan apabila saudara-mara # penumpang MH370 di China tiba di Malaysia menunjukkan kecewaan dengan melepaskan kemarahan mereka pada kakitangan MAS disebabkan kekurangan info selepas 4 hari pesawat masih belum ditemui.
 Penyelia Penumpang MAS, Rusdi Yusof tidak dapat menahan air mata dan sentiasa berdoa untuk keselamatan penumpang penerbangan MH370 di Masjid KLIA di Sepang

warga polis kontinjen juga tidak dapat menahan sebak semasa mengadakan solat sunat hajat untuk anak-anak kapal dan penumpang pesawat ‪#‎MH370‬


Tak tertahan Emosi: seorang relatif keluarga penumpang di atas kapal penerbangan Malaysia Airlines MH370 menangis semasa perhimpunan keluarga-keluarga Mangsa yang terlibat di China.


Rosmah Mansor menenangkan waris krew kabin pesawat MAS MH370, Patrick Francis Gomez
Luahan hati isteri pramugara Mohd Hazrin yg juga merupakan krew kabin #MH370 yg setia menanti kepulangan suaminya.


Hishamuddin memberi semangat kepada anak penumpang pesawat MH370 di mana kedua ibu bapa mereka serta abang berada di dalam pesawat tersebut.
Ibu Mohamad Sofuan Ibrahim disertai oleh ahli keluarga di lapangan terbang KLIA di Sepang.
Keluarga penumpang terjejas dalam penerbangan MH370 dikumpulkan dalam sebuah bilik di Hotel Lido di Beijing, 8 Mac, 2014. Wartawan tidak dibenarkan masuk cermin kelihatan ditutup dengan kertas dilindungi untuk mengelakkan wartawan dari mencari dalam.
Ahli-ahli keluarga penumpang dari Penerbangan MH370 di KLIA untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Seorang wanita (tengah), dipercayai mempunyai saudara yang menjadi penumpang di atas kapal Malaysia Airlines MH370 penerbangan, menangis ketika dia bercakap di telefon bimbitnya di Lapangan Terbang Beijing Capital International di Beijing, 8 Mac, 2014. - Reuters
Seorang anak dari Penumpang MH370 mengharapkan ayahnya untuk kembali
Rintihan daripada anak Ketua Pramugara yang rindukan ayahnya
Doa seorang sahabat untuk keluarga salah seorang penumpang yang terlibat dalam pesawat #MH370.







Salah Seorang ahli keluarga (tengah) dari seorang penumpang di atas kapal  penerbangan MH370 Malaysia Airlines bertindak balas di luar bilik mesyuarat di sebuah hotel di Beijing, China, 9 Mac 2014. - EPA
  • Penerbangan MH370 itu membawa 239 penumpang termasuk 2 orang bayi dan 12 anak kapal.
  • Malaysia Airlines dalam satu kenyataan memaklumkan pesawat Boeing 777 itu tersebut berlepas dari Kuala Lumpur pada pukul 12.41 pagi Sabtu dan dijangka mendarat di Beijing pada pukul 6.30 pagi tadi.
  • Pada jam 10.30 pagi, MAS mengeluarkan kenyataan media bahawa mereka berusaha menghubungi ahli keluarga 239 penumpang dan anak kapal penerbangan
  • Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari turut mengesahkan penumpang-penumpang adalah dari 15 negara termasuk China, Indonesia, Australia, Perancis, dan Malaysia. 
  • Pada masa yang sama, pihak Malaysia Airports Holdings Berhad menyuruh orang ramai berhenti membuat spekulasi mengenai kejadian susulan beberapa spekulasi di Twitter.
  • Beberapa ahli politik negara menggunakan Twitter untuk menyeru orang ramai untuk mendoakan kesejahteraan penumpang dan anak kapal pesawat Penerbangan Malaysia MH370
  • Selain itu, warga Twitter juga bersedih sehingga hashtag #MH370 dan #PrayForMH370 menjadi trending.
  • Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata dalam satu sidang media bahawa  kesahihan laporan media Vietnam yang mendakwa pesawat itu terhempas sedang disahkan oleh pihak Tentera Laut Diraja Malaysia dengan tentera laut Vietnam.
  • Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga mengesahkan tiada bangkai pesawat MH370 ditemui di laut selatan negara itu seperti yang dilaporkan sebelum ini. Beliau turut menafikan bahawa terdapat cubaan merampas pesawat tersebut.
  • MAS telah menyiarkan senarai penumpang dan kru MH370 yang hilang.
  • Jabatan Penerbangan Awam berkata laporan media tentang dua tompokan minyak yang ditemui di perairan Vietnam masih sedang disahkan.

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.