Rakyat Malaysia terbunuh dalam serangan letupan di Kabul, Afghanistan


Rakyat Malaysia antara 21 terbunuh dalam serangan berani mati di sebuah restoran di Kabul, Afghanistan, lewat petang kelmarin.


Gnanathurai atau Ghana yang menjadi Penasihat Dasar dan Polisi Bajet syarikat itu, bertugas untuk membantu dalam pembaharuan proses belanjawan Afghanistan bagi menjadikannya lebih berkesan dan telus.

Mangsa, Dr V N Gnanathurai, 70, dan juga seorang penasihat lain dari Adam Smith International - sebuah syarikat berpangkalan di London - yang bertugas di Jabatan Bajet Afghanistan terbunuh dalam serangan bom di Restoran Taverna du Liban itu.
“Sesiapa yang bekerja dengan Ghana akan terdedah dengan cara pemikirannya yang tajam, pengalaman yang luas dan disukai serta dihormati oleh orang di sekelilingnya.

“Semua rakan-rakan kami adalah rakan beliau dan dia selalu berkongsi idea yang bernas,” demikian menurut Pengarah Urusan Adam Smith International, Willam Morrison dalam satu kenyataan menerusi laman web syarikat itu.



Katanya, Ghana menerima doktor falsafah dalam Ekonomi dan antara beberapa individu yang kekal konsisten dalam kajian akademiknya dengan membantu kerajaan melaksanakan disiplin fiskal dan membina ekonomi yang berdaya tahan.

Rakyat Malaysia antara 21 terbunuh serangan di Kabul POLIS Afghanistan memeriksa kenderaan awam susulan letupan bom di sebuah restoran dekat Kabul, kelmarin. Rakyat Malaysia antara 21 terbunuh dalam serangan berkenaan.
Sementara itu, bekas majikannya, Tan Sri Ramon Navaratnam berkata, Ghana yang juga bekas pegawai Kementerian Kewangan digambarkan sebagai seorang penjawat awam yang rajin dan sentiasa kekal berdaya saing.



"Dia adalah seorang penjawat awam yang rajin dan berdedikasi, " kata Ramon kepada portal berita Fz.com.

Ghana pada ketika itu bertugas di Jabatan Ekonomi pada 1970-an dihantar untuk menyambung pengajian di peringkat doktor falsafah di Boston pada 1980.





Menurut laman web Adam Smith International, Ghana dihantar ke Afghanistan selama tujuh tahun sebagai sebahagian daripada usaha membangunkan semual negara itu selepas kejatuhan pentadbiran Taliban pada 2003. 
Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.