Akhirnya Negara China mansuh dasar satu anak

Pasangan ibu bapa di republik itu kini boleh memiliki anak kedua, namun peraturan tetap membataskan tentang kelahiran tambahan. - Gambar hiasan

klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)


China Secara Rasmi Tamatkan Dasar Satu Anak

Jawatankuasa perundangan China secara rasmi melonggarkan dasar kontroversi satu anak, yang diamalkan di negara itu semalam dan menghapuskan kem pendidikan semula menerusi buruh, lapor media.

Keputusan itu diambil oleh jawatankuasa tetap Kongres Rakyat Kebangsaan (NPC) di Parlimen China, pada penutup mesyuarat selama enam hari, lapor agensi berita Xinhua.

Pengecualian kepada dasar satu anak itu membolehkan pasangan sama ada ibu bapa yang tidak mempunyai saudara mara memiliki dua anak, berbandingmembentuk dasar perancangan keluarga tegas yang dilaksanakan lebih tiga dekad lalu untuk mengelakkan terlalu ramai penduduk di negara paling ramai rakyat di dunia itu.

Pemansuhan proses pendidikan semula menerusi buruh dikenali sebagai laojiao akan melihat banduan sedia ada dibebaskan.

“Baki hukuman tidak akan dikuatkuasakan lagi,” memetik resolusi NPC sebagai berkata.

Rakyat luah rasa marah

China berpendapat had satu anak boleh memastikan kadar pertambahan rakyatnya dapat diperiksa dan membantu pembangunan pantas negara, yang melihat ia meningkat daripada kemiskinan menjadi ekonomi kedua terbesar dunia.

Namun, pelaksanaan dasar ketika itu melampau. Tahun lalu, rakyat meluahkan kemarahan apabila gambar diedarkan menunjukkan seorang wanita dipaksa menggugurkan kandungannya yang berusia tujuh bulan.

Kini China berdepan cabaran demografik, termasuk pertambahan penduduk warga tua, kekurangan tenaga buruh dan ketidakseimbangan penduduk lelaki serta wanita.

Nisbah jantina di negara itu bertambah kepada 115 lelaki bagi setiap 100 perempuan, manakala rakyat yang bekerja mula menurun tahun lalu.

Kadar kelahiran menurun kepada kira-kira 1.5 sejak 1990-an, di bawah kadar penggantian, menurut Xinhua.

Walaupun melonggar dasar satu anak dianggar dilaksanakan kepada 10 juta pasangan dialu-alukan, pengkritik berkata kerajaan mengekalkan prinsip menentukan berapa ramai anak boleh dimiliki pasangan suami isteri.


Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Tags

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.